Rozhodl o tom Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), oficiálně se chce ale vyjádřit až v pondělí. Ministerstvo verdiktem překvapeno není, vinu vidí na předchozím vedení resortu, uvedl mluvčí Karel Hanzelka. Podle Hanzelky "na nevýhodnost dodatku pro stát upozorňuje ministerstvo již několik měsíců."

Přesto podle něj ministerstvo, až výrok antimonopolního úřadu obdrží, zváží možnosti odvolání. Na písemné vyjádření úřadu chce počkat i Kapsch. "Pokud by však byly informace médií pravdivé, byli bychom tím velmi překvapeni," řekl mediální zástupce firmy David Šimoník. Podle něj by se mýtné bez dodatku začalo vybírat až od 1. ledna 2008 a stát by tak přišel nejméně o pět miliard korun. I Kapsch zvažuje odvolání.

Jaký bude mít rozhodnutí úřadu dopad, netuší ani jeho šéf Martin Pecina. "Na to není žádný judikát, v minulosti se zatím nikdy nestalo, že by smlouva mezi objednavatelem a dodavatelem byla v pořádku a nezákonný byl pouze dodatek," řekl.


Sporný dodatek

Dodatek částečně změnil původní smlouvu o mýtném. Upravil například termíny výstavby systému, navýšil odměnu firmě Kapsch za úspěšný výběr mýtného nebo převedl finanční zodpovědnost za provizorní řešení na stát. Provizorním řešením se v dodatku rozumí například využití naftových agregátů k pohánění bran, neboť u většiny z nich se nepodařilo dostavět elektrické přípojky.

Dodatek podepsal tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský, údajně proto, že kvůli odvolání neúspěšných účastníků tendru o mýtné se termíny výstavby zkrátily z dvanácti na devět měsíců.

Novému ministru dopravy Aleši Řebíčkovi se v prosinci podařilo dojednat dodatek nový, který částečně mírnil ustanovení prvního dodatku. Kapsch například převzal odpovědnost za všechny vady a nedodělky a zavázal se platit vysoké penále v případě, že by systém nefungoval správně.

Přesto první dodatek stále platí, Kapschi například náleží nadstandardní odměna za úspěšný výběr. Mýtné se v ČR vybírá zatím mikrovlnnou technologií na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více.