Novela se v těchto dnech vrací do rukou poslanců, kam ji poslal Senát s pozměňovacími návrhy. Tyto návrhy se setkaly pochopením i u ministra financí Miroslava Kalouska, a tak vše nasvědčuje tomu, že schválení novely by již nemělo nic bránit.

 

Návrh zákona o změně některých zákonů v souvislosti se stanovením kapitálových požadavků na banky, spořitelní a úvěrní družstva, obchodníky s cennými papíry a instituce elektronických peněz představila vláda v souvislosti s přechodem finančních institucí na evropská pravidla kapitálové přiměřenosti Basel II.

 

 

Co novela obsahuje?

 

Navrhované změny se týkají převážně úpravy kapitálových požadavků, řídicího a kontrolního systému a konsolidovaného dohledu bank, družstevních záložen, obchodníků s cennými papíry a v odpovídajícím rozsahu též institucí elektronických peněz.

Obsah návrhu zákona lze rozdělit na několik relativně samostatných oblastí.

 

Zákon o bankách a zákon o spořitelních a úvěrních družstvech

Tato část formuluje požadavky na jednotlivá pravidla obezřetného podnikání. Jde především o požadavky na řídicí a kontrolní systém, kapitálovou přiměřenost a angažovanost, na kvalifikovanou účast a udržování vnitřně stanoveného kapitálu a na uveřejňování informací o řízení rizik.

Požadavky budou muset banky plnit buď na individuálním, nebo konsolidovaném základě podle toho, zda jsou nebo nejsou ve skupinách finančních holdingových osob.

 

·        Kapitálové požadavky a měření rizik

 

Koncept kapitálové přiměřenosti umožňuje bankám využívat vlastní ratingy dlužníků pro výpočet kapitálového požadavku pro pokrytí úvěrového rizika v případě aplikace pokročilých metod měření tohoto rizika, zatímco u jednoduchých metod budou nově využívána hodnocení ratingových agentur.

Zásadní změnou je nový požadavek pro pokrytí operačního rizika. Detailněji se upravují činnosti, pravomoci a odpovědnosti orgánů dohledu při výkonu bankovního dohledu.

 

·        Uveřejňování informací

 

Uveřejňování informací souvisí s problematikou transparentnosti finančního trhu. Cílem je prohloubit tržní disciplínu tím, že regulované subjekty budou o sobě uveřejňovat více informací. Efektivní poskytování informací pak umožní ostatním účastníkům trhu získat lepší přehled např. o rizikovém profilu a adekvátnosti kapitálové vybavenosti daného subjektu.

 

·        Spolupráce domovského a hostitelského regulátora

 

Návrh zakotvuje užší spolupráci České národní banky s jinými příslušnými orgány dohledu v členských státech EU při dohledu nad finančními skupinami.

 

Novela dále přináší změny do oblasti platebního styku a podnikání na kapitálových trzích.Velkou pozornost soustředí ministerstvo financí na instituce elektronických peněz, na něž by měla být obdobně použita ustanovení zákona o bankách.

 

 

Důvody změn

 

Smyslem navrhovaných změn zákona o bankách a dalších zákonů je zajistit jednotnou aplikaci nového konceptu kapitálové přiměřenosti v rámci EU. Změnami v oblasti nového kapitálového konceptu se vytváří předpoklady pro to, aby kapitál regulovaných subjektů přesněji odpovídal jimi podstupovaným rizikům, čímž bude podpořena ochrana vkladatelů a dalších klientů, posílena finanční stabilita a konkurence v rámci EU.

 

Koncept Basel II připravil Basilejský výbor pro bankovní dohled, namísto současného konceptu Basel I, který vyžaduje aplikaci stejného postupu všemi subjekty. Nový koncept zahrnuje 3 rozdílné přístupy – základní, středně pokročilé a pokročilé – využitelné v závislosti na charakteru činnosti úvěrových institucí a obchodníků s cennými papíry.

 

 

Předpokládané dopady

 

Dopady na úvěrové instituce přibližuje Ministerstvo financí v provedených analýzách. Z nich je patrný mírný nárůst celkového kapitálového požadavku jak v případě použití standardizovaného (nejjednoduššího) přístupu k úvěrovému riziku, tak při použití mírně pokročilého přístupu k úvěrovému riziku.

 

Vůbec největší nárůstovou položku představuje riziko operační. K tomu totiž dosud kapitálový požadavek stanovován nebyl. Nově zaváděný kapitálový požadavek k operačnímu riziku by měl podle údajů zveřejněných ministerstvem tvořit zhruba 1/10 z celkového kapitálového požadavku.

 

Představitelé Ministerstva financí však míní, že celkový dopad Basel II může být pro české banky ve skutečnosti méně nákladný, než jak naznačují výsledky analýzy. Většina českých bank má totiž v úmyslu odsunout aplikaci nových pravidel až na rok 2008, kdy již bude přechod na pravidla Basel II povinný. Banky tak mají ještě určitý časový prostor k tomu, aby přizpůsobily své systémy, zvolily přístup, který je pro ně nejvhodnější, nebo případně upravily strategii směrem k méně rizikovým aktivitám.

 

Ohlasy bankovních domů na očekávané dopady připravuje redakce iHNed.cz ke zveřejnění v nejbližších dnech.