Ministři dnes po zdlouhavém jednání jednomyslně rozhodli o prodeji části podílu ve společnosti ČEZ. K hlasování mělo původně dojít již v dopoledních hodinách. Jednání se však zdržovalo kvůli postoji Strany zelených. Jejím představitelům se nelíbí uspěchanost vlády v otázce tohoto prodeje a rozhodnutí chtěli ještě odložit. Ministři za SZ se nakonec hlasování zdrželi.
bursik_zeleni_jednani_160x1.jpg

Podle informací našeho zpravodaje předseda SZ Martin Bursík dokonce dvě hodiny po poledni opustil jednání. Na dotazy novinářů odmítl odpovědět s tím, že spěchá. Jednání pak bylo na čas přerušeno, po opětovném příchodu předsedy zelených schůze pokračovala. 

Oficiální postoj zelených v otázce prodeje části ČEZu není zatím k dispozici. Mluvčí SZ Eva Rolečková pro iHNed.cz uvedla, že předsednictvo jednalo o tomto tématu dlouho do noci a v tuto chvíli není zcela jasné, k jakému stanovisku dospělo.

K prodeji dojde prostřednictvím pražské burzy a vláda počítá s výnosem z prodeje okolo 33 miliard korun. Utržené peníze stát použije prostřednictvím státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu silnic a dálnic. Ve fondu však chybí ještě další 4 miliardy. Ty chce vláda ušetřit.

Ministr financí Miroslav Kalousek prodej části státního podílu v ČEZu jednoznačně podpořil. Sporykalousek_odchazi.jpg se však vedly o výši prodávaného podílu. Podle odborníků totiž stát prodejem 7procentního podílu může přijít o dvoutřetinovou kvalifikovanou většinu a tím pádem také o řadu pravomocí. Takovou možnost Miroslav Kalousek nevyloučil. Podle něj je však pouze teoretická a v praxi by k ní dojít nemělo. Kromě státu vlastní akcie ČEZu dalších 120 tisíc drobných akcionářů, z nichž ani jeden nemá podíl větší než 0,5 procenta. "Představa, že se na valném shromáždění sejde 120 tisíc akcionářů a budou hlasovat ve shodě je zcela mimo realitu," uvedl Kalousek.

Před zasedáním vlády bylo ve hře několik variant prodeje. Kromě nejčastěji skloňovaných 7 procent se mluvilo také o 15 procentech nebo o necelém jednom procentu.

O akcie projevilo zájem vedení samotné elektrárenské společnosti ČEZ. To je již delší dobu kritizováno za neefektivní nakládání s penězi a ve státním prodeji vidí příležitost, jak naložit s přebytečným kapitálem.


Opozice nesouhlasí

ČSSD s postupem vlády nesouhlasí. Podle bývalého ministra financí Bohuslava Sobotky by bylo lepší, než oslabovat postavení státu v ČEZu, spíše navýšit deficit státního rozpočtu i za cenu nárůstu zadlužení. Namísto překotného prodeje ČEZu by vláda podle něj měla spíše začít připravovat privatizaci Letiště Praha.

Proti jsou i komunisté. „Není rozumné a uvážené z důvodů momentálního nedostatku veřejných financí prodat tu část státního majetku, který má dlouhodobě strategický význam,“ uvedl poslanec za KSČM a místopředseda Rozpočtového výboru Jiří Dolejš. Peníze na pokrytí fondu dopravní infrastruktury lze podle něj nalézt i jinde. „Zdroje se dají získat od Evropské investiční banky, evropských fondů nebo úsporami běžných výdajů kromě sociálních mandatorních výdajů,“ doplnil.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist