Podle stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokud bude chtít ministerstvo dopravy zapojit do systému mýta také satelit, musí na zakázku vypsat nové výběrové řízení. Jestli zůstane pouze u současné mikrovlnné technologie, smí bez další soutěže mýtné na silnicích první třídy dobudovat firma Kapsch, která zajišťovala první etapu. Vyplývá to ze stanoviska, které ministerstvu tento týden odeslal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), řekl dnes ČTK mluvčí úřadu Kristián Chalupa.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka potvrdil, že úřad rozhodnutí ÚOHS obdržel, komentovat to však nechtěl. "Nebudeme to komentovat, jasněji o druhé etapě bude počátkem června," řekl. Podobně se vyjádřil i zástupce Kapsche David Šimoník. Podle něho se firma musí nejdříve s dokumentem podrobně seznámit.

Mýtné se zatím v ČR vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Stát dal v první etapě přednost mikrovlnné technologii. Výstavba bran byla ale komplikovaná, a proto se pro druhou fázi uvažovalo o satelitu. Podle některých odborníků je technologie modernější a přitom nevyžaduje brány. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač před deseti dny uvedl, že by měl být systém pro druhou etapu vybrán do měsíce.

Původní smlouva se satelitem nepočítá

Takzvaný hybridní systém, tedy kombinace mikrovln a satelitu, nebyl v původní smlouvě s Kapschem sjednán, šlo by tedy o novou veřejnou zakázku, míní mluvčí Chalupa. Ministerstvo by v takovém případě muselo zadat řádné výběrové řízení s uveřejněním, aby se mohli přihlásit i další zájemci.

Ministerstvo se na antimonopolní úřad obrátilo proto, aby se ujistilo, že přechod z mikrovlnné na hybridní technologii není porušením původní smlouvy s Kapschem. Výběr firmy Kapsch loni řešil ÚOHS, tendrem se zabývaly také soudy a Evropská komise. Podle neúspěšných uchazečů vyhrál Kapsch neprávem. Žádná z institucí to ale nepotvrdila.

Mýtné na českých dálnicích a rychlostních silnicích funguje od 1. ledna 2007. Dosud se vybraly přes dvě miliardy korun. Alespoň část další etapy by měla začít fungovat v lednu 2008. Zpoplatnění by se podle posledních informací mělo v této fázi týkat nepoměrně menší části než původně plánovaných 1200 kilometrů.