Řidiči by měli být v budoucnu více chráněni proti odpovědnosti za vysoké škody a oběti dopravních nehod by měly snadněji získávat odškodné. Usiluje o to novela zákona měnící podmínky povinného ručení, kterou dnes schválila vláda. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek. Cílem navrhovaného zákona je zavést směrnici Evropského parlamentu z roku 2005, kterou se mění obdobné předpisy z dřívějších let.´

Novela navyšuje minimální limit pojistného plnění pro škodu na věci, a to ze současných 18 milionů Kč na 35 milionů korun bez ohledu na počet poškozených. "Aby tato změna nevedla k nárazovému zvýšení sazeb pojistného, bylo využito výjimky obsažené ve směrnici a tohoto limitu by mělo být dosaženo teprve 1. června 2012," uvedlo ministerstvo financí, které novelu předkládá.

Česká asociace pojišťoven míní, že by úprava minimálního limitu neměla být pro pojišťovny problémem. Řidiči totiž mají již nyní možnost sjednat si pojištění s vyšším limitem, což ve značné míře již využívají. Většina klientů České pojišťovny má zájem o pojistku s vyšším limitem plnění, podotkl mluvčí ČP Václav Bálek. Případné zdražení pojistek bude podle něj záležet jen na vývoji škod.

Další výraznou změnou je větší ochrana před lidmi, kteří ujíždějí z místa činu. Pokud nyní viník nehody ujede a nepodaří se ho vypátrat, poškozený dostane od pojišťovny pouze náhradu za poškozené zdraví. Novela má ale umožnit, aby poškozený, který utrpí při nehodě závažnou škodu na zdraví, dostal od pojišťovny zaplaceno i za rozbité auto.

Vlastníkům a řidičům vozidel se má zjednodušit i prokazování pojištění odpovědnosti, a to zrušením dokladu o pojištění odpovědnosti. Zůstane tak jen zelená karta, která je i mezinárodním dokladem o tomto pojištění.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil na konci roku 2006 celkem 5,667 milionu aut. Povinné smluvní pojištění provozuje po demonopolizaci systému sedmým rokem devět pojišťoven.