Dovoz ojetých osobních aut do ČR letos od ledna do května meziročně stoupl téměř o polovinu na 90.328 vozů. Prodejci nových vozů ve stejném období dodali na trh jen 55.000 nových osobních vozů a 23.000 lehkých užitkových aut. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů.
Podle představitelů jednotlivých značek je přitom právě nekontrolovaný dovoz starých ojetin hlavní překážkou rozvoje trhu s novými vozy. Zhruba polovinu dovážených ojetin tvoří vozy staré pět až deset let, čtvrtinu pak vozy do 15 let.
Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý věkový limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů do ČR dovezeno přes 200.000 ojetin. Právě vozy starší osmi let tvoří zhruba polovinu všech dovážených ojetin.
"Podle nás se takto zcela jasně negativně projevuje příliš servilní postoj České republiky k tlaku Evropské komise, která z nás během necelého roku vytvořila vrakoviště Evropy. Na náš úkor se bohaté státy zbavují šrotu, který by jinak musely nákladně ekologicky likvidovat," uvedl předseda sdružení Zbyněk Veselý.
Nejvíce se dovážejí fordy, kterých od ledna do května přibylo 12.850. Následují ojeté škodovky s 10.873 nově registrovanými ojetými auty a dále značky Renault, Peugeot a Volkswagen. Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že počet dovážených ojetých aut letos dosáhne rekordních 200.000 vozů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist