Daň z přidané hodnoty (DPH) a daň ze zboží a služeb (DZS) jsou celosvětově dvě nejrychleji rostoucí daně, zjistila studie PricewaterhouseCoopers (PwC) Posun rovnováhy - vývoj nepřímých daní. Přesun od přímých k nepřímým daním zřejmě souvisí s celosvětovým úsilím vlád o zajištění jistých výnosů a také se snahou přesouvat náklady na dodržování daňové legislativy ze státních úřadů na samotné podniky.
V zemích střední a východní Evropě tvoří nepřímé zdanění stále důležitější složku příjmu státních rozpočtů. Zhruba 60 % rozpočtových příjmů je tvořeno právě nepřímými daněmi a v zemích jako Polsko, Česká republika a Maďarsko se toto procento stále zvyšuje. Posun k nepřímým daním je více než přímými důsledky daňové politiky zapříčiněn ekonomickými faktory, jako přijetí tržního systému a pokračující hospodářský růst v tomto regionu.
"Závěrům této studie odpovídají i současné kroky české vlády, která navrhuje vyvážit snížení daní z příjmů změnou snížené sazby DPH, uvedl senior manažer PwC ČR Václav Pátek. U všech navrhovaných změn je podle něj však nutné brát v potaz nejen úpravu nepřímých daní na úrovni Evropského společenství, ale také vývoj nepřímých daní v sousedních státech. "Různé daňové sazby včetně DPH mohou být pro určitý stát znamenat konkurenční výhodu a podnítit tak jeho další ekonomický rozvoj," upozornil Pátek.
Systémy DPH by měly reflektovat sociální rozdíly
Studie upozorňuje na záležitosti, na které by se v kontextu tohoto vývoje nemělo zapomenout. Systémy DPH mohou být ze své podstaty regresivní a citlivé na inflaci. Proto by vlády zvažující zavedení DPH s cílem zvýšit v celosvětovém měřítku svou daňovou konkurenceschopnost měly mít na paměti opatření, která zajistí určitou prosperitu i daňovým poplatníkům s nízkými příjmy. Mezi taková opatření patří snížená či nulová sazba na základní potraviny a služby či sociální projekty (péče o staré či handicapované).
Podle studie není žádný existující systém bez nedostatků. Na jedné straně je potřeba eliminovat možné podvody a nedodržování daňových povinností, na straně druhé je nutnost zajistit, aby administrativní náročnost nesnižovala konkurenceschopnost. "Pokud srovnáme již déle fungující systémy DPH např. v EU a nedávno zavedené systémy DPH/DZS v zemích jako v Austrálie či Singapur, zjistíme, že novější přístupy vytváří mnohem méně příležitostí pro podvody a dávají větší záruky dodržení předpisů," uvádí studie. Evropské komisi pak doporučuje zahájit otevřenou debatu o problematice tzv. kolotočového podvodu, kdy chybí obchodní článek v rámci obchodování na volném evropském trhu, a reagovat tak na rychle rostoucí celosvětové konkurenční prostředí.
V Česku byla DPH zavedena v roce 1993. Na daňových příjmech státního rozpočtu se podílí více než jednou třetinou.
Vývoj inkasa DPH finančními úřady ČR v letech
(v mil. Kč)
Rok | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Výnos | -27 381 | -63 532 | -82 114 | -68 880 | -76 210 | 42 149 | 204 941 | 217 394 |
Zdroj: MF ČR
Sazby DPH ve vybraných zemích v roce 2007
Stát | Základní |
---|---|
Belgie | 21 |
Česká republika | 19 |
Dánsko | 25 |
Estonsko | 18 |
Finsko | 22 |
Francie | 19,6 |
Irsko | 21 |
Itálie | 20 |
Kypr | 15 |
Litva | 18 |
Lotyšsko | 18 |
Lucembursko | 15 |
Maďarsko | 20 |
Malta | 18 |
Německo | 16 |
Nizozemsko | 19 |
Polsko | 22 |
Portugalsko | 19 |
Rakousko | 20 |
Řecko | 19 |
Slovensko | 19 |
Slovinsko | 20 |
Španělsko | 16 |
Švédsko | 25 |
Velká Británie | 17,5 |
Bulharsko | 20 |
Rumunsko | 19 |
Nový Zéland | 12,5 |
Austrálie | 10 |
Kanada | 7 |
Japonsko | 5 |
USA | - |
Zdroj: The World Wide Tax