Největší tuzemská telekomunikační firma Telefónica O2 zvýšila v pololetí čistý zisk o 14,2 procenta na 4,9 miliardy korun, uvedla firma v tiskové zprávě. Výsledek překonal očekávání analytiků, kteří nejčastěji odhadovali 11procentní růst zisku. Loni firma dosáhla zisku 4,3 miliardy.

Telefónica O2 ČR tak opět potvrdila svůj odhad na rok 2007. "Výsledky vnímáme jako dobré s tím, že překvapení je především v lepším čistém zisku než se předpokládalo. Domníváme se, že Telefonica opět potvrdila, že dokáže dosáhnout zajímavých finančních výsledků, které jsou podpořeny stále silnou provozní marží," uvedl analytik Atlantik FT Milan Vaníček.

Čistý zisk od roku 2002
v mld. Kč

cisty_zisk_O2.jpg

Konsolidované výnosy vzrostly o 3,2 procenta na 31,1 miliardy korun. Zasloužil se o to podle generálního ředitele Salvadora Anglady nejen výkonný mobilní segment, ale také obrat trendu u pevných linek. Ten poprvé zaznamenal meziroční nárůst výnosů, kterého jsme dosáhli zejména díky pokračujícímu nárůstu výnosů z vysokorychlostního internetu a IT služeb, uvedl Anglada.

Výnosy z pevných linek stouply o 0,3 procenta na 15,1 miliardy korun. Celkový počet linek klesl o 17 procent na 2,2 milionu a to zejména kvůli jejich nahrazování mobilními telefony. Výnosy z tradičních hlasových služeb klesly o 8,7 procenta na 4,8 miliardy. Výnosy z vysokorychlostního internetu se zvýšily o 42,3 procenta na 1,8 miliardy korun. Firma zvýšila počet uživatelů ADSL o třetinu na 526.000 a registrovala 38.000 uživatelů TV přes telefon.

Počet mobilních zákazníků se zvýšil o 2,6 procenta na 4,89 milionu. Počet tarifních pak vzrostl o pětinu na 2,08 milionu. Celkové výnosy z mobilního segmentu se zvýšily o 5,5 procenta na 15,7 miliardy korun. Průměrný výnos na zákazníka se zvýšil o 2,4 procenta na 510 korun měsíčně.

Do hospodaření Telefóniky se promítl rozjezd mobilních služeb na Slovensku. Zatímco výnosy ovlivnilo spuštění slovenského mobilního operátora zanedbatelně, vyšší počáteční náklady snížily marži provozního zisku OIBDA zhruba o dva procentní body. Od únorového spuštění služeb na Slovensku Telefónica získala 455.000 klientů.

V druhém pololetí chce firma pokračovat v zaměření na konvergované fixní a mobilní služby, vysokorychlostní internet a televizi přes pevnou linku. V mobilní oblasti se zaměří na udržení průměrného výnosu na zákazníka podporou jejich migrace z předplacených karet na tarify. Firma potvrdila svůj čtvrtletní odhad celoročního růstu konsolidovaných výnosů o jedno až tři procenta. Majoritním vlastníkem Telefóniky O2 je s podílem kolem 70 procent španělská Telefónica.