Na internetu byl v první polovině letní sezony největší zájem o zájezdy do Řecka. Dovolenou v této středomořské zemi si koupila téměř čtvrtina lidí, kteří objednávali zájezd přes síť. Vyplývá to ze statistik největších internetových prodejců dovolených, společností Invia.cz a NetTravel.cz.
Na druhém místě je Tunisko, které se u NetTravel na Řecko dotáhlo a u Invia.cz si drží 15procentní podíl. Další místa na žebříčku oblíbenosti okupují Turecko, Egypt, Chorvatsko, Bulharsko a Itálie, jejich umístění se však u obou firem mírně liší. U NetTravel je na třetím místě Turecko s 11 procenty; Invia eviduje na třetí pozici se stejným podílem Chorvatsko.
Právě u Turecka hlásí NetTravel nejvyšší nárůst zájmu, neboť země u Bosporu svůj podíl meziročně zdvojnásobila. "Dvojnásobný nárůst sledujeme i u Slovenska, i když stále jde o malý jednoprocentní podíl," doplnila manažerka prodeje NetTravel Barbora Bártová.
Zájem o Chorvatsko stagnuje
Naopak zájem o Chorvatsko, které po řadu posledních let patřilo mezi českými turisty mezi nejoblíbenější a zároveň cenově nejdostupnější místa zahraničních dovolených, stagnuje. "Jak roste ekonomická síla Čechů, roste i zájem o dražší dovolené a Chorvatsko tím ztrácí na oblibě," vysvětlil marketingový ředitel Invia.cz Michal Tůma. Svou roli údajně hraje i geografická blízkost a snadné dorozumění, takže mnoho lidí se nebojí navštívit Chorvatsko individuálně bez pomoci cestovní kanceláře.
Většinu zájezdů kupují lidé na internetu na poslední chvíli. Ve srovnání s loňskem se však podíl prodejů v nabídce last minute snížil podle NetTravel o čtyři procentní body z rovných dvou třetin na 62 procent. To je podle zástupců firmy dáno přesunem poptávky k prvotním prodejům, tzv. first minute, kdy je mnohem širší výběr dovolených. Dalším letošním trendem je rostoucí podíl leteckých zájezdů.
Zájem o koupi zájezdů přes internet stoupá
Prodej zájezdů přes internet každým rokem roste. Loni Češi koupili přes internet 15 procent z celkového počtu 1,8 milionu prodaných zájezdů. Tržby za internetové prodeje představovaly zhruba dvě miliardy korun. Podle odborníků se podíl internetových prodejů letos zvýší na 23 procent a tržby přesáhnou tři miliardy korun.
Největší díl tržeb si drží internetové cestovní agentury, které nabízejí služby až několika stovek cestovních kanceláří na jednom místě. Ve virtuálních agenturách lidé loni utratili asi 1,7 miliardy korun, z toho přes 82 procent připadá na tři největší hráče na trhu, firmy Invia.cz, Zájezdy.cz a NetTravel.cz. Zbytek si mezi sebe dělí menší agentury a prodeje cestovních kanceláří na svých vlastních webech.
Pět nejoblíbenějších zemí podle Invia.cz | Pět nejoblíbenějších zemí podle NetTravel.cz | ||
Země | Podíl (%) | Země | Podíl (%) |
1. Řecko | 24 | 1. Řecko | 23 |
2. Tunisko | 15 | 2. Tunisko | 23 |
3. Chorvatsko | 11 | 3. Turecko | 11 |
4. Egypt | 10 | 4. Egypt | 10 |
5. Bulharsko | 9 | 5. Chorvatsko | 8 |
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist