Obchodníci i mlékárny shodně tvrdí, že zvýšení cen má na svědomí kombinace růstu poptávky po mléčných výrobcích v EU a hlavně v Asii, nízká produkce mléka v Německu i Francii a výpadek dodávek z Austrálie, což žene ceny mléka vzhůru. Ke zdražení mléčných výrobků přistoupí například druhá největší tuzemská mlékárna, olomoucká Olma.

"Důvodů k tomu je celá řada. Především musíme reagovat na vývoj relevantního trhu, tedy trhu v Evropě. Produkci neprodáváme jen v tuzemsku, ale také na Slovensku, v Maďarsku a Polsku," řekl obchodní ředitel olomoucké mlékárny Jan Vařeka. Podrobnosti o úpravách cen zveřejní Olma příští týden.

Také významná mlékárenská firma, která vyrábí mléko a mléčné výrobky na Moravě a část své produkce vyváží i do ciziny, musí kvůli rostoucím cenám mléka zdražovat všechny výrobky. "Zdražili už v uplynulých měsících a teď od 1. září jsme ohlásili plošné navýšení cen všech našich výrobků o šest procent," uvedl šéf mlékárny, který si název firmy nepřál zveřejnit.

Ředitel Choceňské mlékárny Petr Marek za patnáct let, co působí v oboru, podobnou situaci v cenách mléka nepamatuje. Po nějakém čase cena mléka a mléčných výrobků podle něj klesne, ale už ne na původní úroveň. "To může trvat půl roku nebo rok," řekl. Na trhu podle Marka chybělo mléko a jeho cena šla nahoru, zdražily například i sýry eidamského typu, řádově přes deset procent. "Tak velké zdražení u všech výrobků ale trh nepřipustí. Zdražovat se bude postupně, jak to umožní obchodní smlouvy," řekl Marek s tím, že mlékárna má u odběratelů nasmlouvané ceny a zdražení produkce se projeví v řádech týdnů.

Povltavské mlékárny Sedlčany, tradiční výrobce sýrů Hermelín a Lučina, platí zemědělcům za litr mléka kolem osmi korun. "Za poslední období to představuje nárůst zhruba pět procent a dá se předpokládat, že ceny dále porostou," míní náměstek generálního ředitele Jaroslav Štemberk. Podotkl, že u sýrů jsou ceny stabilnější a růst jejich cen pozvolnější.

Mléko jde do Číny

Rostoucí ceny mléka už v některých menších obchodech pociťují i koneční spotřebitelé. "Máslo je již o korunu dražší, než jsme měli. Postupně se zvedají i ceny dalších mléčných výrobků," popisuje zástupce vedoucí prodejny Mléčných lahůdek v Bohumíně na Karvinsku. Tlak mlékáren na zvyšování cen mléčných výrobků potvrdil mluvčí zhruba tří stovek supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova Libor Kytýr. "Dochází k masivním vývozům sušeného mléka do asijských zemí, především do Číny. Podle odborníků jde o velmi nestandardní situaci, kdy cena sušeného mléka na světových trzích překonává historická maxima. Navíc se u této komodity projevilo i letošní sucho v podobě nižší kvality a objemu mléka na trhu," vysvětlil Kytýr.

Export a nižší produkce mléka má pak podle Kytýra za následek to, že producenti se snaží zvyšovat ceny másla a dalších mléčných výrobků. "V této situaci se nám nyní zhodnocují vybudované dlouhodobé vztahy s našimi dodavateli, se kterými o cenách jejich zboží průběžně jednáme, abychom omezili dopad těchto tlaků na konečného zákazníka v prodejně," podotkl Kytýr.

Naopak velké pekárny zvyšování cen svých výrobků zatím nepřipravují. Pekaři si sice již delší dobu stěžují například na rostoucí ceny energií, silné obchodní řetězce se ale prý dalšímu zvyšování cen pečiva brání. "V současné době to (zvýšení cen pečiva) není na pořadu dne. Ceny potřebujeme již delší dobu zvýšit kvůli rostoucím cenám energiím a dalším výrobním nákladům, obchodníci ovšem chtějí prodávat co nejlevněji, jelikož levný rohlík a chleba je pro ně důležitým marketingovým nástrojem," řekl mluvčí předních tuzemských pekáren United Bakeries Jaroslav Pomp.