Těsně před začátkem letní turistické sezony jste zahájili on-line prodej zájezdů přes internet. Co od toho očekáváte?
Zájezdy jsme začali prodávat on-line někdy ve druhé polovině května. Chtěli jsme, abychom se tímto prodejem zájezdů dostali na zhruba tři až pět procent z celkového prodeje. Proti našemu původnímu plánu to však dělalo na začátku srpna dokonce už deset procent. Jsme hodně spokojení, a chceme rozvíjet on-line mnohem více. Zatím naše společnost nabízí přes on-line sice jen prodej zájezdů, to je ale leckdy komplikovanější než samostatný prodej letenek nebo hotelů, protože jde o kombinaci všeho. Zahájení nové služby klikniazmiz.cz musely předcházet investice do interních informačních systému v řádech desítek milionů korun. Náš nový systém jsme zakoupili v zahraničí, protože žádná česká firma tak sofistikovaným systémem nedisponuje.
Přehodnotili jste vaše očekávání, kam až byste se chtěli s on-line zájezdy dostat?
Vstupujeme do další sezony. Pravděpodobně on-line prodej ještě poroste. Předpokládáme, že ve finále se může on-line pohybovat okolo 30 procent v horizontu dalších tří až pěti let. Takových prodejů přes internet dosahují velké evropské cestovní kanceláře na západ od nás a věříme, že k podobnému trendu dojde i u nás. Klienti si stále více uvědomují výhody nákupu on-line. Svou dovolenou si z pohodlí domova mohou rychle, přehledně a bezpečně zakoupit. A navíc při nákupu on-line ještě dostanou malou slevu.
A pokud jde o tržby z on-line prodeje?
On-line prodej pro nás na tržbách znamená v současnosti několik desítek milionů korun, několik tisíc zákazníků, ale určitě to budeme dále rozvíjet. On-line prodej nám pomůže k růstu jako takovému, protože se ukazuje, že tyto služby začínají využívat klienti, kteří by jinak nešli do pobočky.
Jde ale o skutečný on-line? Mnohdy se totiž při různých on-line prodejích a službách stává, že jde o nezávaznou rezervaci, a ne o objednávku...
On-line znamená, že si dovolenou skutečně zakoupíte na internetu. Nemůže se vám tedy stát, že vám další den zavolají a oznámí, že už ten zájezd nemají - klient pořizuje skutečnou rezervaci přímo v našem rezervačním systému. Dost často spousta subjektů říká, že jsou on-line prodejci, ale přitom nemají on-line kontrolu. Proces on-line u nás funguje tak, že když si zákazník vybere, kam by chtěl a zaplatí, může s poklidem odcestovat. Platit může platební kartou nebo pomocí internetového bankovnictví prostřednictvím sedmi největších bank v České republice. Snažíme se to dělat pro zákazníky co nejkomfortněji a zároveň i tak, že zákazník, který koupí dnes zájezd na našem portálu, může již pozítří odletět, neboť jsme on-line propojeni se všemi bankami, což nám umožňuje rychlý přehled o jednotlivých platbách.
Znamená to, že prodej přes klasické pobočky už nebude vaší prioritou?
Ve strategickém plánu máme samozřejmě i rozvoj klasických poboček, protože každý zákazník je jiný a úroveň služeb a servisu také. Navíc není nikdy nad to, když prodejce zná nějakou destinaci a může vám poradit. Co se týká on-line, chystáme nové produkty, které bychom chtěli na trh uvést. Konkrétnější však zatím být nemůžeme. Objednávání on-line je hlavně pro mladší a střední generaci, která má přístup k internetu.
Prodávají se přes internet spíše levné zájezdy a last-minute, nebo je zde poptávka i po luxusnějších zájezdech?
Je to různé. Prodávají se obě dvě kategorie - last minute i luxusnější zájezdy - ale současné údaje by nebyly relevantní, protože jsme on-line začali nabízet až těsně před turistickou špičkou, takže to jsou v současné době víceméně last minute. Ty si kupují lidé v průměru osm až deset dnů před odletem, takže to nejsou úplně "last-last". Ale i ty lze na klikniazmiz.cz samozřejmě zakoupit.
Podle odborníků z oboru turismu se Češi rozhodují čím dál častěji pro dovolenou v Česku, neobáváte se, že by vám kvůli tomu začali ubývat klienti?
Z většího zájmu Čechů o dovolené v tuzemsku obavy nemáme. Trh u nás, v segmentu, ve kterém děláme, roste ročně o tři až pět procent. V posledních třech letech naše společnost rostla zhruba o dvacet procent, takže nabíráme zákazníky. Je ale otázkou, kteří klienti jezdí do českých nebo slovenských penzionů. Jestli je to tatáž klientela, která jezdí s námi k moři.
A o jaké země mají nejčastěji lidé nakupující přes internet zájem?
Nejčastěji si přes on-line objednávají lidé Španělsko, a to zejména Baleárské a Kanárské ostrovy. Potom Řecko a řecké ostrovy. Velice populární je i Turecko. Velmi dobrý je Egypt, kde máme on-line již tři destinace. Trendem je naopak menší zájem o Bulharsko.
Jiří Jelínek |
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist