Těsně před začátkem letní turistické sezony jste zahájili on-line prodej zájezdů přes internet. Co od toho očekáváte?

Zájezdy jsme začali prodávat on-line někdy ve druhé polovině května. Chtěli jsme, abychom se tímto prodejem zájezdů dostali na zhruba tři až pět procent z celkového prodeje. Proti našemu původnímu plánu to však dělalo na začátku srpna dokonce už deset procent. Jsme hodně spokojení, a chceme rozvíjet on-line mnohem více. Zatím naše společnost nabízí přes on-line sice jen prodej zájezdů, to je ale leckdy komplikovanější než samostatný prodej letenek nebo hotelů, protože jde o kombinaci všeho. Zahájení nové služby klikniazmiz.cz musely předcházet investice do interních informačních systému v řádech desítek milionů korun. Náš nový systém jsme zakoupili v zahraničí, protože žádná česká firma tak sofistikovaným systémem nedisponuje.

Přehodnotili jste vaše očekávání, kam až byste se chtěli s on-line zájezdy dostat?

Vstupujeme do další sezony. Pravděpodobně on-line prodej ještě poroste. Předpokládáme, že ve finále se může on-line pohybovat okolo 30 procent v horizontu dalších tří až pěti let. Takových prodejů přes internet dosahují velké evropské cestovní kanceláře na západ od nás a věříme, že k podobnému trendu dojde i u nás. Klienti si stále více uvědomují výhody nákupu on-line. Svou dovolenou si z pohodlí domova mohou rychle, přehledně a bezpečně zakoupit. A navíc při nákupu on-line ještě dostanou malou slevu.

A pokud jde o tržby z on-line prodeje?

On-line prodej pro nás na tržbách znamená v současnosti několik desítek milionů korun, několik tisíc zákazníků, ale určitě to budeme dále rozvíjet. On-line prodej nám pomůže k růstu jako takovému, protože se ukazuje, že tyto služby začínají využívat klienti, kteří by jinak nešli do pobočky.

Jde ale o skutečný on-line? Mnohdy se totiž při různých on-line prodejích a službách stává, že jde o nezávaznou rezervaci, a ne o objednávku...

On-line znamená, že si dovolenou skutečně zakoupíte na internetu. Nemůže se vám tedy stát, že vám další den zavolají a oznámí, že už ten zájezd nemají - klient pořizuje skutečnou rezervaci přímo v našem rezervačním systému. Dost často spousta subjektů říká, že jsou on-line prodejci, ale přitom nemají on-line kontrolu. Proces on-line u nás funguje tak, že když si zákazník vybere, kam by chtěl a zaplatí, může s poklidem odcestovat. Platit může platební kartou nebo pomocí internetového bankovnictví prostřednictvím sedmi největších bank v České republice. Snažíme se to dělat pro zákazníky co nejkomfortněji a zároveň i tak, že zákazník, který koupí dnes zájezd na našem portálu, může již pozítří odletět, neboť jsme on-line propojeni se všemi bankami, což nám umožňuje rychlý přehled o jednotlivých platbách.

Znamená to, že prodej přes klasické pobočky už nebude vaší prioritou?

Ve strategickém plánu máme samozřejmě i rozvoj klasických poboček, protože každý zákazník je jiný a úroveň služeb a servisu také. Navíc není nikdy nad to, když prodejce zná nějakou destinaci a může vám poradit. Co se týká on-line, chystáme nové produkty, které bychom chtěli na trh uvést. Konkrétnější však zatím být nemůžeme. Objednávání on-line je hlavně pro mladší a střední generaci, která má přístup k internetu.

Prodávají se přes internet spíše levné zájezdy a last-minute, nebo je zde poptávka i po luxusnějších zájezdech?

Je to různé. Prodávají se obě dvě kategorie - last minute i luxusnější zájezdy - ale současné údaje by nebyly relevantní, protože jsme on-line začali nabízet až těsně před turistickou špičkou, takže to jsou v současné době víceméně last minute. Ty si kupují lidé v průměru osm až deset dnů před odletem, takže to nejsou úplně "last-last". Ale i ty lze na klikniazmiz.cz samozřejmě zakoupit.

Podle odborníků z oboru turismu se Češi rozhodují čím dál častěji pro dovolenou v Česku, neobáváte se, že by vám kvůli tomu začali ubývat klienti?

Z většího zájmu Čechů o dovolené v tuzemsku obavy nemáme. Trh u nás, v segmentu, ve kterém děláme, roste ročně o tři až pět procent. V posledních třech letech naše společnost rostla zhruba o dvacet procent, takže nabíráme zákazníky. Je ale otázkou, kteří klienti jezdí do českých nebo slovenských penzionů. Jestli je to tatáž klientela, která jezdí s námi k moři.

A o jaké země mají nejčastěji lidé nakupující přes internet zájem?

Nejčastěji si přes on-line objednávají lidé Španělsko, a to zejména Baleárské a Kanárské ostrovy. Potom Řecko a řecké ostrovy. Velice populární je i Turecko. Velmi dobrý je Egypt, kde máme on-line již tři destinace. Trendem je naopak menší zájem o Bulharsko.

Jiří Jelínek
Svou profesní kariéru začal v roce 1995, kdy nastoupil do společnosti Thomson. Ve firmě, která vyrábí spotřební elektroniku, pracoval osm let. Začínal v obchodě, postupně se ale propracoval na pozici Country Managera pro Česko a Slovensko. A to i přesto, že vystudoval pouze strojní průmyslovou školu. Později ho firma poslala do Moskvy, odkud řídil obchody v Rusku, na Ukrajině a Pobaltských státech. V roce 2004 mu Karel Komárek, nynější majitel CK Fischer, nabídl místo výkonného ředitele cestovní kanceláře. V té době pro média několikrát zopakoval: "Mám na vedení firmy jiný názor než Václav Fischer, zakladatel stejnojmenné cestovní kanceláře." Čtyřiatřicetiletý Jiří Jelínek je ženatý, má syny Maxe a Alexe. Tvrdí o sobě, že má rád všechny sporty - nejvíce ho ale baví golf a fotbal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist