České aerolinie (ČSA) se rozhodly využít výhodné opce plynoucí z kupní smlouvy se společností Airbus SAS z roku 2004 a rezervovaly si osm letounů Airbus A319 s termínem dodání v období let 2011-2012. Informovala o tom mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

"Podmínky pořízení osmi letadel z opce jsou vzhledem k vývoji situace na trhu lepší než u původních 12 letounů z tendru z roku 2004. České aerolinie tak pokračují v obnově flotily letadel pro střední tratě," uvedla pro iHNed.cz Hupáková. Původních 12 letadel vyjde firmu na 10 až 12,5 miliardy korun.

Pokračování v postupné obměně současného páteřního typu Boeing 737 ve flotile za modernější stroje nové generace A320/319 také povede podle Hupákové k unifikaci flotily ČSA, což výrazně sníží náklady na údržbu i samotný provoz. Díky plánované obměně by průměrné stáří letadel pro střední tratě mělo v roce 2012 dosáhnout zhruba osmi let.

Konkurenceschopná flotila letadel

"Nová letadla v letech 2011 – 2012 budou České aerolinie nezbytně potřebovat," řekl prezident ČSA Radomír Lašák s tím, že využití opce je nejvýhodnějším způsobem jejich pořízení.

"Veškeré kroky, které v ČSA realizujeme od úspor, restrukturalizace až po odprodej zbytného majetku činíme proto, abychom firmě zajistili dobrou startovní pozici k dalšímu rozvoji. K němu neodmyslitelně patří konkurenceschopná flotila letadel," dodal Lašák.

Výhodnou opci na nákup dalších letadel získaly České aerolinie v rámci současné smlouvy se společností Airbus SAS na základě výběrového řízení na dodávku 12 Airbusů rodiny A320 z roku 2004. Ty v současnosti postupně České aerolinie přebírají. Ve flotile ČSA již létá osm nových Aribusů z tendru – šest letadel A320 pro 162 cestujících a dvě A319 pro 135 cestujících. Poslední čtyři letouny A319 České aerolinie obdrží příští rok.

Nejmodernější letadla

"Letadla A320 patří k nejmodernějšímu parku letadel, jaký je dnes leteckými dopravci na středních tratích provozován," připomněl viceprezident pro technický úsek Tomáš Heczko.

České aerolinie v současné době provozují 50 letounů. Páteří flotily jsou zatím letouny pro střední tratě Boeing 737, které však postupně nahrazují nové Airbusy A320 a A319. Kromě letadel pro střední tratě provozují ČSA na krátkých tratích letadla ATR42 a ATR72 a na dálkových linkách Airbusy A310. Částečná obnova flotily pro krátké tratě se uskutečnila v letech 2004 a 2005, o případné obnově dálkové flotily rozhodne společnost v září letošního roku.

Po loňské 400milionové ztrátě ČSA očekává již letos zisk. Podle plánu by měla vydělat 42 milionů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist