Pražský magistrát chce do konce roku přispět 2,8 miliardy korun na výstavbu metra trasy C do Letňan. Novinářům to na dnešním setkání řekl radní Radovan Šteiner. Návrh radních musí ještě schválit ve čtvrtek zastupitelstvo hlavního města.
"Je to vyčíslená potřeba zbývající části roku 2007, aby mohla úspěšně pokračovat výstavba metra trasy C," uvedl Šteiner. Rozpočet na letošní rok totiž plně nepokrýval náklady na jeho budování. Rada počítala s tím, že v průběhu roku investice navýší.
Metro se staví rychleji, než se předpokládalo. "Oproti původnímu harmonogramu prací došlo k urychlení o dva měsíce," řekl Šteiner. Je dokonce možné, že první cestující by úsekem mohli jezdit v den 34. výročí otevření pražského metra, které připadá na pátek 9. května. "Testování, které bude znamenat pohyb vlaků v těchto stanicích, bude probíhat v prvním kvartálu příštího roku," dodal ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.
Rozpočet se dodrží
Stavba se podle Šteinera neprodraží. Dodavatelé dodrží původní rozpočet 15,5 miliardy korun, který zahrnuje i technologie nebo úpravy povrchu, řekl.
Peníze na metro získá Praha také ze státního rozpočtu. V příštím roce by se dotace měla vyšplhat na 400 milionů korun. Šteiner ale věří, že během roku vláda přidělí na stavbu metra další peníze. "Vláda jasně deklarovala ke konci roku 2006, že rok 2007 bude tím hubeným a že v dalších letech dojde k posílení," dodal Šteiner. Radní proto očekává naplnění těchto závazků. V letošním roce na metro dala podle Šteinera 275 milionů korun, což při prostavěných 4,65 miliardy představuje pět procent vynaložené částky. "Je to velmi neadekvátní," dodal radní.
Architektonické osvěžení
Dopravní podnik začne také přijímat nové zaměstnance, které bude potřebovat pro provoz v nových stanicích. Finančně náročnější bude podle Dvořáka provoz stanice Střížkov, kterou navrhl architekt Patrik Kotas. "V rámci Proseku bude stanice Střížkov určitě architektonickým osvěžením, je to jediná kvalitní architektura v této lokalitě," dodal Dvořák. Architekt navrhl také například tramvajovou trať Barrandov.
Nový úsek trasy metra C bude dlouhý 4,6 kilometru bude mít tři stanice: Střížkov, Prosek a konečnou Letňany, kde bude velký autobusový terminál a záchytné parkoviště. Budované tři stanice obslouží oblast, v níž bydlí kolem 50.000 lidí. Stavba začala v červnu 2005.
Fotogalerie



Fotogalerie



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist