auta_ilu_192.jpgProdej nových osobních automobilů v Evropě se v loňském roce zvýšil o 1,1 procenta na 15,96 milionu vozů. Oznámil to evropský svaz výrobců automobilů ACEA. V západní Evropě stoupl prodej o 0,2 procenta na šestileté maximum 14,79 milionu vozů díky vládním pobídkám ke koupi ekologičtějších modelů v Itálii a Francii. Ve východní Evropě prodej vyskočil dokonce o 14,5 procenta na 1,16 milionu vozů v důsledku růstu životní úrovně v Polsku, České republice a Rumunsku.

Růst prodeje zbrzdil německý automobilový trh, který loni zažil svůj nejhorší rok od sjednocení Německa v roce 1990. "Stoupající ceny ropy, daňové změny, klesající dostupnost úvěrů a snižující se kupní síla omezily v některých západoevropských zemích spotřebitelskou důvěru i poptávku po nových automobilech," upozornil svaz. V Itálii se nicméně prodej vyšplhal na více než desetileté maximum a ve Francii na téměř pětileté maximum.

V ČR se prodalo 132.542 nových aut, o 6,9 procenta více než v roce 2006

"V nových členských státech Evropské unie, kde je vybavenost automobily mnohem nižší a kde si řada domácností může dovolit nový vůz teprve v poslední době, byl v průběhu roku zaznamenán stabilní růst," uvedl svaz. V České republice se loni podle Svazu dovozců automobilů prodalo 132.542 nových osobních aut, což je o 6,9 procenta více než v roce 2006.

Stav trhu s automobily je pro evropskou ekonomiku velmi důležitý. Automobilový průmysl v Evropě podle svazu ACEA přímo zaměstnává 2,3 milionu lidí a podílí se téměř třetinou na celosvětové produkci aut, napsala agentura Reuters.

Evropa si loni vedla lépe než některé další významné automobilové trhy. Ve Spojených státech se prodej automobilů propadl téměř o tři procenta na 16,14 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň od roku 1998. Prodej nových automobilů v Japonsku loni klesl o 7,6 procenta na 3,43 milionu vozů. Zaznamenal tak již čtvrtý pokles za sebou a dostal se nejníže za 35 let. V Číně se však prodej zvýšil o 22 procent na 6,3 milionu vozů.