22. Start stropů na pojistné
Zaměstnanci se poprvé dočkají stropů na zdravotní a sociální pojištění. Zavádí se maximální roční vyměřovací základ pro výpočet pojistného ve výši 48násobku průměrné měsíční mzdy. Pro rok 2008 bude maximální vyměřovací základ činit 1 034 880 korun.
23. Roční strop
Roční vyměřovací základ se nebude poměrně rozdělovat na jednotlivé měsíce. Zaměstnavatel bude odvádět pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění až do dosažení maximálního ročního vyměřovacího základu příslušného zaměstnance. Poté zaměstnavatel přestane srážet a odvádět pojistné.
24. Nevýhodné přestupy manažerů
Pokud bude mít zaměstnanec během roku více zaměstnavatelů, bude každý z nich odvádět zdravotní a sociální pojištění zvlášť až do dosažení maximálního vyměřovacího základu. Základ daně bude tudíž zvýšen o pojistné placené zaměstnavatelem u každého ze zaměstnavatelů, a tím bude zvýšeno celkové daňové zatížení zaměstnance. Na rozdíl od přeplatků pojistného vám ale vyšší daně zaplacené jen kvůli přestupu nikdo nevrátí. Změna místa uprostřed roku je nevýhodná, zaplatíte víc než člověk se stejným platem, jenž práci nezměnil.
25. Přeplatky se vrací až napřesrok
V případě přeplatku na pojistném bude moci fyzická osoba požádat správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu o vrácení. Peníze ale dostane až další rok.
26. Stropy při dvou profesích
Pokud zaměstnanec zároveň podniká, maximální vyměřovací základ se uplatní pro součet vyměřovacích základů. V případě, že přesáhne maximální vyměřovací základ, sníží se nejprve vyměřovací základ z podnikání a o případnou další přesahující částku se sníží vyměřovací základ ze zaměstnání.
27. Nový vyměřovací základ
Platí nová definice termínu "zúčtovaný příjem", která sjednotí vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení, zdravotní pojištění a základ daně pro příjem ze závislé činnosti. Vyměřovací základ už nebude navázán na náklady zaměstnavatele nebo úbytek prostředků na straně zaměstnavatele.
28. Nové odvody ze služebního auta
Služební auto k soukromým účelům je zaměstnaneckou výhodou, ze které se dnes platí daň, nikoliv však odvody zdravotního a sociálního pojištění. Od ledna ale tato úleva končí. Stejná částka, z níž se platí daň, podléhá i pojistnému.
29. Vyšší odvody za "deputáty"
V roce 2007 podléhá sociálnímu a zdravotnímu pojištění rozdíl mezi náklady zaměstnavatele na vlastní výrobky a cenou zaplacenou za tyto výrobky zaměstnancem (pokud byly náklady vyšší). Od roku 2008 se přibližuje vyměřovací základ pro pojistné základu daně z příjmů. Pojistné se platí z rozdílu mezi cennou obvyklou na trhu a tou, za niž firma prodá své zboží zaměstnanci. Odpadá povinnost zjišťovat náklady vlastního výrobku.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace



