Někteří poskytovatelé spotřebitelských úvěrů v internetové reklamě na své finanční produkty stále nezveřejňují roční procentní sazbu nákladů na spotřebitelský úvěr (RPSN) nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele, čímž podle České obchodní inspekce porušují zákon. ČOI tento prohřešek v prvním pololetí odhalila v pětině kontrolovaných internetových reklam na spotřebitelský úvěr.


Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová řekla, že inspektoři při celostátní akci v prvním pololetí zkontrolovali 122 reklam či nabídek spotřebitelského úvěru šířených prostřednictvím internetu. "RPSN nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele neuvedlo 26 reklam a nabídek," uvedla. Tyto internetové reklamy podle Fléglové obsahovaly úrokovou sazbu nebo jiné údaje týkající se nákladů na úvěr, proto musela být jejich součástí rovněž RPSN nebo příklad jejího výpočtu.


S osobami, které za chybnou internetovou reklamu spotřebitelských úvěrů zodpovídají, ČOI zahájila správní řízení. V něm inspekce může udělit až milionovou pokutu. Při opakovaném prohřešku se výše sankce může vyšplhat na dva miliony korun. "Vzhledem ke stále rostoucímu zájmu českých spotřebitelů o úvěry a vysokému počtu zjištění, že informační povinnosti nejsou v oblasti reklam a nabídek na spotřebitelský úvěr dodržovány, kontroly ČOI pokračují," podotkla Fléglová.


Výhodnost nabízených úvěrových podmínek při sjednávání spotřebitelských úvěrových smluv si spotřebitelé podle Fléglové mohou předem ověřit prostřednictvím speciální kalkulačky, která je umístěna na internetových stránkách www.coi.cz.