csa-airbus-192-128.jpgČeské aerolinie (ČSA) vykázaly podle předběžných výsledků po letech ztrát zisk 111 milionů korun. Hospodářský výsledek je o více než půlmiliardy korun lepší než předloni, kdy ČSA skončily ve ztrátě 396 milionů korun. Plán na rok 2007 přitom počítal se ziskem na úrovni 40 milionů korun. Informovalo o tom vedení ČSA na středeční tiskové konferenci.

"Úspěšně se daří plnit tříletou strategii OK 2006 až 2008, jejímž hlavním cílem bylo společnost vyvést ze ztrát a nasměrovat ji k dalšímu rozvoji. Dnes je firma stabilizovaná, připravená na případnou privatizaci a s velkou mírou jistoty lze říci, že České aerolinie čeká další růst," uvedl k výsledkům prezident ČSA Radomír Lašák.

Loňské výsledky zahrnují mimořádné příjmy z prodeje dceřiné společnosti Air Cargo Terminal, jehož čistý dopad do hospodářského výsledku je ve výši 50 milionů korun. ČSA by tak i bez divestice Cargo skončily v zisku zhruba 60 milionů korun. "Příjmy z prodeje Air Czech Catering v loňských výsledcích nejsou. Transakce bude vypořádána až v roce 2008," upřesnila mluvčí aerolinek Daniela Hupáková.

"Výpadek těchto příjmů ve výši zhruba 380 milionů korun, s nimiž jsme původně počítali do hospodářského výsledku roku 2007, se nám podařilo dohnat výnosy z našeho hlavního byznysu, tj. letecké přepravy. Navíc jsme v loňském roce splatili miliardu korun provozních úvěrů a investovali 1,4 miliardy do letadel. V roce 2008 plánujeme investovat dalších 1,7 miliardy korun. Hodnota společnosti a její finanční stabilita tak roste," řekl Lašák.

Zvýšení provozních výnosů o téměř 800 milionů

Stabilitu podle Lašáka podporuje i to, že společnost má letos od ledna uzavřeny kolektivní smlouvy se všemi devíti odborovými organizacemi, a to na tři roky. Dohodnuté nárůsty mezd se pohybují od jednoho do dvou procent nad inflací v závislosti na hospodářském výsledku společnosti.

Provozní výnosy se meziročně zvýšily o 798 milionů korun a dosáhly 23,779 miliardy korun. Na výnosech se nejvýrazněji podílely výnosy z pravidelné přepravy, které meziročně rostly o 348 milionů korun na 19,007 miliardy. Růst zaznamenala také charterová přeprava, a to o 147 milionů korun na 2,776 miliardy korun. Roční průměrný yield, tedy průměrný výnos na využitý osobokilometr, vzrostl meziročně o 7,8 procenta na 2,432 koruny.

Na růst výnosů má velký vliv změna struktury cestujících. Roste počet cestujících v nejvyšších tarifních skupinách. Například počet cestujících business třídy vzrostl loni o pět procent a počet lépe platících cestujících ekonomické třídy dokonce o 37 procent. Rostoucí poptávka obchodních cestujících svědčí o tom, že nízkonákladová značka CLICK4SKY.com nemá negativní dopad na poptávku po vlastních letech ČSA.

Naopak provozní náklady klesly o 240 milionů korun na 23,397 miliardy. A to i přesto, že náklady na mzdy vzrostly meziročně o 250 milionů korun a náklady na splátky letadel dokonce téměř o 400 milionů korun. Uspořit se podařilo například na nákladech na poplatky, handling, telekomunikace či údržbu.

Letadla ČSA loni přepravila přes 5,6 milionu cestujících, a to i při zohlednění ACMI pronájmů. Při srovnatelné kapacitě se meziročně jejich počet zvýšil o 2,7 procenta. V roce 2006 ČSA přepravily přes 5,4 milionu cestujících a o rok dříve 5,2 milionu. Charterové lety Českých aerolinií přepravily v loňském roce 797 300 cestujících. Zahraniční klienti se na provozu charterového oddělení loni podíleli již 40 procenty.

Plán na následující roky

Letos počítá business plán se ziskem 391 milionů korun, další zvýšení se očekává v následujících letech. Do flotily budou letos zařazeny čtyři zcela nové Airbusy A319 každý pro 135 cestujících.

Čtěte více: ČSA modernizují flotilu, čekají na nové Airbusy - ZDE

První z nich již aerolinky převzaly. V Hamburku se kompletují i další dvě letadla ze zakázky pro ČSA, která společnost převezme v březnu, respektive v dubnu. Poslední letošní plánovaný letoun A319 očekávají ČSA od Airbusu v září.

Čtěte více: ČSA převzaly od Airbusu první objednaný letoun A319 - ZDE

V roce 2008 společnost počítá se zavedením šesti nových pravidelných spojů do Almaty, Tbilisi, Rostova na Donu, Štrasburku, Damašku a Heraklionu. Posílen bude provoz na linkách: Oslo, Stockholm, Düsseldorf, Hamburk, Stuttgart, Milán, Benátky, Bukurešť, Sofie, Larnaka a Jekatěrinburg.

Profitabilitě Českých aerolinií v budoucnu pomohou rozvojové projekty, které byly započaty na přelomu roku. "Úsporu v řádu jedné miliardy korun za pět let přinese nový komplexní airline systém pro podporu klíčových obchodních aktivit. Nahradí 14 dosud používaných systémů a přinese zlepšení ve službách, jako například rezervace, prodej a vystavení letenek nebo odbavení. Systém Worldspan, který dodá mezinárodní společnost Travelport, navíc přinese společnosti dodatečné výnosy," informovala Hupáková.

V oblasti údržby ČSA implementují moderní integrovaný informační systém pro správu a řízení údržby letadel. Systém výrazně sníží náklady a zefektivní fungování údržby v Českých aeroliniích. Za cíl si společnost klade zkrácení doby údržby až o 20 procent a snížení skladových zásob leteckých náhradních dílů nejméně o 90 milionů korun.

ČSA jsou podle počtu přepravovaných cestujících největší národní leteckou společností v rámci nových členských zemí Evropské unie. Od roku 2001 jsou České aerolinie členem jedné z předních světových aliancí leteckých dopravců – SkyTeam. V současnosti nabízejí spojení do 108 destinací ve 43 zemích světa a jejich flotilu tvoří 50 letadel typu ATR 42/72, Boeing 737 a Airbus A310/A319/A320/A321. V žebříčku pravidelnosti letů mezi 26 členskými leteckými společnostmi Asociace evropských aerolinií získaly loni České aerolinie první místo.

Čtěte více: České aerolinie jsou první v žebříčku odletů na čas - ZDE

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist