Poslanecká sněmovna definitivně schválila novelu, která má pomoci dokončit transformaci Českých drah. Ty přijdou o povinnost provozovat drážní cesty, která přejde na Správu železniční dopravní cesty. Předkladatel novely, předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), slibuje hlavně větší transparentnost v hospodaření drah a rovný přístup dopravců na koleje.

Na koleje se chystá Student Agency - více čtěte ZDE

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tedy bude s dopravci uzavírat smlouvy o přístupu na koleje. Dráhy by si tak podle Vojíře již neměly vylepšovat výsledek hospodaření, který jim zhoršuje ztráta z osobní dopravy. Na SŽDC současně přejde majetek za asi 12 miliard korun a asi 11 000 zaměstnanců.

Sněmovna dnes také přijala doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá Ministerstvo dopravy, aby ji do konce roku informovalo o koncepci dokončení transformace české železnice. Zároveň budou muset ČD účtovat odděleně, pokud by podnikaly v něčem jiném, než je osobní železniční doprava. SŽDC bude moci také provozovat i jiné dráhy na smluvním základě.

Norma nyní zamíří do Senátu, pokud ji podpoří i horní komora, dostane ji k podpisu prezident.

České dráhy byly zřízeny dnem 1. ledna 1993 současně se zánikem České a Slovenské Federativní republiky a vznikly jako nástupnický subjekt státní organizace Československé státní dráhy. V roce 2003 došlo k rozdělení státní organizace České dráhy na dva nástupnické subjekty, a to akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist