tunel_vlaky192.jpgO zvažované možnosti podmořského tunelu informoval v pátek helsinský starosta Jussi Pajunen s tím, že předběžná studie by mohla být hotova do konce roku 2009. "Začneme tím, že požádáme Evropskou unii o spolufinancování studie na reálnost projektu a o porovnání s alternativou, že by železniční spojení zajišťovaly trajekty," řekl Pajunen agentuře Reuters.

 

Tunel by spojil Helsinky například i s Berlínem

 

Podle starosty je ale třeba počítat s tím, že by případná výstavba železničního tunelu mezi Helsinkami a Tallinnem trvala nejméně 15 let, šlo by totiž o nejdelší železniční tunel na světě. Neposkytoval by však jen spojení dvou měst na protilehlých březích Finského zálivu Baltského moře, ale představoval by přímé propojení Helsinek s Varšavou, Berlínem a dalšími evropskými městy.

 

Nejde o první myšlenku na tunelové spojení Helsinek s Tallinnem, které jsou od sebe vzdáleny asi 80 kilometrů. Již dříve se objevily úvahy o dvou alternativních trasách, z nichž v jedné by tunelem vedlo jen 67 kilometrů trasy, přičemž zbývajících 15 kilometrů by vedlo po mostech na ostrůvky u pobřeží. Druhá varianta počítala s tunelem o délce 83 kilometrů přímo z města do města. Obě varianty ale byly většinou odborníků považovány za nerealistické.

 

Nejdelší tunel se staví ve Švýcarsku

 

Zatím je nejdelším tunelem světa železniční tunel Seikan mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó. Jeho délka je 53,9 kilometru, z toho 23,3 kilometru pod mořským dnem. Druhý je Eurotunel mezi Francií a Velkou Británií dlouhý 50,4 kilometru. Ve Švýcarsku se však staví Gotthardský úpatní tunel, který bude mít po svém dokončení očekávaném v roce 2015 délku 57 kilometrů a převezme tak světový rekord.

 

Tyto tunely jsou stavěny na velmi frekventovaných trasách, kde lze i přes mimořádné stavební náklady očekávat během desítek let amortizaci vložených investic. I odborníci se ale mohou přepočítat, jak prokazuje Eurotunel pod Lamanšským průlivem, který za 15 let provozu ještě neposkytl investorům perspektivu, že by se jim vynaložené prostředky někdy vrátily. Již dříve panovaly obavy, že trasa Helsinky-Tallinn nebude nikdy natolik frekventovaná, aby se mohlo budování 80 kilometrů dlouhého tunelu vyplatit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist