Důvěra amerických spotřebitelů se začátkem dubna výrazně propadla. Index spotřebitelské důvěry ve Spojených státech amerických podle předběžných údajů Michiganské univerzity nečekaně prudce snížil na 63,2 bodu z březnových 69,5 bodu. Propadl se tak na své 26leté minimum. Analytici přitom očekávali pokles pouze na 69,0 bodu. Mezi hlavními důvody hlubokého propadu důvěry je inflace a obavy o zaměstnání.
Aktuální data jsou vůbec nejnižší od hodnoty 62 bodů v březnu 1982. Tehdy Spojené státy americké "ničila" stagflace (kombinace nízkého růstu ekonomiky a vysoké inflace - pozn. red.).
"Je to skutečně špatné. Potvrzuje to, co již víme, totiž že se nacházíme v recesi vycházející od spotřebitelů, a že se to bude táhnout," řekl agentuře Reuters analytik newyorské pobočky Crewit Suisse Carl Lantz.
Právě indexy spotřebitelské důvěry sledují ekonomičtí experti a finanční trhy velmi pozorně. Index totiž ukazuje na budoucí vývoj spotřebitelských výdajů, které tvoří asi dvě třetiny americké ekonomiky. Americké akcie reagovaly na zprávu prohloubením počátečního poklesu a oslabil i kurz dolaru.
Americká ekonomika na konci loňského roku prudce zpomalila růstové tempo a podle řady ekonomů je zřejmě nyní v recesi. Mírnou recesi v USA čeká letos i Mezinárodní měnový fond (MMF), který v posledním pololetním výhledu předpověděl zpomalení celoročního růstu až na 0,5 procenta z loňských 2,2 procenta.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist