Polsko je stále pro většinu Čechů zemí dobrých obchodníků, kam se už před lety jezdilo za levným oblečením, botami nebo dětskými kočárky. Jenže časy se mění. Poláci čím dál víc skupují české firmy a polské značky zatápějí konkurentům na tuzemském trhu. Pro polské firmy se dokonce Česko stalo zemí, kde teď ve světě nejvíc investují.
"Hodnota všech polských investic už překročila 1,2 miliardy eur," tvrdí Remigiusz Gorski, zástupce ředitele polské společnosti X-Trade Brokers Česká republika.
Největší polskou investicí je Unipetrol, který ovládla společnost PKN Orlen. Ale spektrum společností, které mají centrálu ve Varšavě a dobývají Česko, zasahuje čím dál víc oborů.
Češi běžně pijí džusy a nápoje od firmy MASPEX Czech, která v roce 2004 převzala nápojářský byznys od české společnosti Walmark. Podobně boduje s kávou a čaji polská firma Mokate, která koupila v roce 2005 zlínské balírny čaje Dukat a o rok později pražírnu kávy Timex.
Ještě masivnější je nájezd textilních a obuvních výrobců, kteří pod značkami Reserved, Tatuum, Reporter, Vistula, CCC a Sun Suite prodávají trendy módu v tuzemských obchodech. Aniž mnozí zákazníci vědí, že jde o polské výrobky.
"Polské značky na první pohled mají mezinárodní střih, aby uspěly i v cizině. Přestože má polské zboží kvalitu a estetickou hodnotu, mnozí ho ještě můžou podceňovat," vysvětluje Gorski.
Další cíl: český internet
V poslední době polské firmy cítí velkou příležitost i v gastronomii. Restaurační řetězec AmRest letos přivedl do Prahy známé kavárny Starbucks, už předtím začala polská firma Coffee Heaven se sítí kaváren a koncem minulého roku otevřel svou první restauraci v Praze i polský restaurační řetězec Sphinx.
Z Polska přišla nedávno i síť prodejen, kterou naopak koupila slovenská finanční skupina Penta a úspěšný polský koncept malých prodejen prosazuje i u nás.
Polské firmy v poslední době zaútočily i na finanční trh, oblast IT a telekomunikace. V srpnu vstoupila na trh polská mBank, internetová odnož německé Commerzbank. V září převzala polská trojka v mobilním obsahu one2one tuzemskou jedničku v mobilních hrách a vyzvánění Advanced Telecom Services (ATS) za zhruba sto milionů korun. A už předtím ale pod polskou nadvládu spadla i počítačová firma PVT - nyní Asseco.
Po loňské expanzi především softwarových firem stoupá letos zájem polských firem prorazit víc na český internet.
"Dá se očekávat vstup především specializovaných internetových projektů, jako je například bankier.pl, který je oceňován na dvacet milionů eur," myslí si Ondřej Tomek, zakladatel tuzemského portálu Centrum.cz. O jeho převzetí se Poláci také zajímali, nakonec ale spadl americkým investorům Warburg Pincus.
Faktor varšavské burzy
Tento trend minulý týden potvrdil polský venture kapitálový fond MCI Management, který za více než 70 milionů korun koupil většinový podíl tuzemského on-line prodejce zájezdů Invia.
"Spolu s tímto finančním investorem plánujeme vstoupit příští týden na varšavskou burzu," říká Michal Drozd, šéf a spolumajitel Invii.
"Investoři v Polsku zhodnocují své peníze přes burzu, a proto mají tamní firmy takový potenciál k expanzím," vysvětluje Tomek. A k tomu se ještě dokonce samotná varšavská burza snaží pohltit tu v Praze.
Polské firmy přitahuje Česko relativně silnou a bohatnoucí střední třídou, která jim slibuje růst jejich tržeb. Kromě toho je pro ně tuzemsko laboratoří mnohých výrob a zboží. Poláci jsou totiž přesvědčeni, že když uspějí u náročných a přitom dost šetrných Čechů, dobyjí i další země západní Evropy. Češi jsou podle nich tak trochu jako Němci. Mají rádi kvalitu, ale za nízké ceny.
"Český trh je pro polské firmy zkouškou pro vstup do dalších zemí," potvrzuje náměstek polského ministra hospodářství Rafal Beniak.
Takovouto laboratoří se stalo Česko třeba pro potravinářský koncern MASPEX Wadowice Group, který po české akvizici koupil firmy v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Stejnou strategii zvolila i módní značka Reserved, která se teď po úspěších v Česku prodává i v západní Evropě. Na spuštění internetové banky se po odezvě v Česku chystá i mBank v Británii.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist