lasak__192x128_.jpgDálkové letecké společnosti v poslední době kvůli rostoucím cenám ropy zvyšují stále více příplatky na pohonné hmoty. Nízkonákladové společnosti zavádějí stále nové poplatky.

ČSA se k těmto krokům nechystá. "V evropském měřítku jsme malý dopravce, a proto spíše vyčkáváme, jak se zachová konkurence," uvedl pro Hospodářské noviny a iHNed.cz prezident Český aerolinií (ČSA) Radomír Lašák (na snímku).

"Pokud ceny ropy nebudou pokračovat i nadále v tak strmém růstu, jako tomu bylo doposud zejména v posledních čtyřech měsících, tak nepočítáme s dalším zvyšováním palivových příplatků ani se zaváděním poplatků za jídlo a zavazadla na palubě a podobně," řekl Lašák.

Ropa je podle něj skutečným problémem, a to nejen pro ČSA a pro jiné aerolinky, ale pro všechny dopravce.

Reakce v souladu s kroky konkurence

"Na základě toho, jak vidíme ekonomiku ČSA po prvních čtyřech měsících letošního roku, jsme přesvědčeni o tom, že dokážeme ten výkyv v nákladech na straně paliva pokrýt některými interními opatřeními a prodejem více letenek," vysvětlil Lašák.

Pokud by ceny ropy naopak obrátily a začaly výrazněji klesat, připustil Lašák, že by i ČSA zřejmě přistoupily na snížení palivových příplatků. "Je ale těžké spekulovat o vývoji ceny ropy. Pokud by ale dramaticky poklesla a vrátila se zpět pod 100 dolarů za barel, tak samozřejmě na to naše palivové příplatky budou reagovat přesně v souladu s konkurencí," upozornil Lašák.

Čtěte více

Například na svých dálkových linkách z Prahy do New Yorku a Toronta ČSA zvýšily od června palivové příplatky. Cestující tak nově platí za palivo 85 eur (zhruba 2 125 korun), tedy o 15 eur (zhruba 375 Kč) více než tomu bylo ještě v květnu. Na evropských tratích ČSA se poplatky liší, v průměru však činí 25 eur (625 Kč).

S vysokou cenou paliva "bojují" i další letecké společnosti. Například německá Lufthansa zvýšila palivový příplatek na evropských letech o čtyři eura na 21 eur (525 Kč) a na mezikontinentálních o pět eur na 82 eur (2 050 Kč) již v polovině května. Ve stejnou dobu zvýšila poplatky také i společnost Air France.

Přežijí jen nejsilnější

Cena ropy od počátku roku vzrostla o 40 procent a předminulý týden se vůbec poprvé vyšplhala nad 135 dolarů za barel. To způsobuje aeroliniím problémy a podle odborníků by některé mohly zkrachovat. Podle listu Financial Times tak mají za současné situace v obou segmentech trhu naději přežít jen finančně silné aerolinky s nejmodernějšími, nejúspornějšími letadly.

"Přežijí samozřejmě jen ty aerolinky, které mají buď vytvořeny nějaké rezervy, nebo budou schopny prodávat i za zvýšenou cenu. Rozhodně ale nechci spekulovat o tom, kdo zbankrotuje," dodal Lašák.

Například druhá největší letecká společnost v USA United Airlines plánuje podle listů Chicago Tribune a Wall Street Journal kvůli vysokým cenám pohonných hmot odstavit kolem sta letadel s nejvyšší spotřebou paliva.

Čtěte více o problémech aerolinek

Druhá největší letecká společnost v USA se rozhodla přistoupit ke krokům na úsporu nákladů v polovině května, kdy ochladla šance na možné spojení s konkurenční firmou US Airways. Rozhodnutí firmu zřejmě povede k poslání části zaměstnanců na nucenou dovolenou a omezení počtu letových tras.