csa-nove-192-128.jpgČeské aerolinie (ČSA) se za první letošní čtyři měsíce propadly do ztráty 444 milionů korun. Společnost plánovala za toto období ztrátu 453 milionů korun. Meziročně je ale výsledek zhruba o 100 milionů lepší. Již od roku 1991 ale patřilo vždy toto období k nejhorším v hospodaření společnosti.

Hospodářskému výsledku významně pomohl prodej cateringu, za který ČSA dostaly peníze na začátku dubna. Celkem jde o 300 milionů korun.

Na celý letošní rok plánuje firma zisk 100 milionů korun. Provozní výnosy se za první čtyři měsíce roku 2008 zvýšily o dvě procenta na 6,6 miliardy korun, provozní náklady včetně cen za pohonné hmoty se meziročně snížily o 2,6 procenta na 7,046 miliardy korun.

Plán ČSA: V roce 2013 zisk jedna miliarda

ČSA však neskrývají svůj optimismus do dalších let. V rámci své strategie na roky 2009 až 2013, kterou ve čtvrtek představily, totiž počítají v roce 2013 se ziskem jedné miliardy korun. Dosáhnout toho chtějí především úsporami na straně nákladů.

Do roku 2013 hodlají zvýšit sedačkovou kapacitu o 11 procent a vydělávat zhruba 5procentní marže z 25miliardového obratu. ČSA rovněž plánují snížit interní náklady, například výrobní cenu jedné letenky o 10 eur.

Zisk pro roky 2009 - 2013 by měl podle ČSA poprvé v novodobé historii uhradit veškeré ztráty z minulých let. Společnost rovněž bude investovat do modernizace flotily.

Úhrada ztrát z minulosti

Strategie navazuje na úspěšné plnění Strategie OK 2006 - 2008, která byla krizovým plánem záchrany a stabilizace společnosti a která proto obsahovala i jednorázové operace, jako např. divestice a sales and lease back letadel.

"Hrozba bankrotu je odvrácena, základní cíl Strategie OK 2006 - 2008 je splněn a dokonce významně překročen. ČSA zvládly své ekonomicky složité období. Našim dalším velkým cílem je uhradit kumulované ztráty z minulosti, zajistit zdroje na nová letadla, investovat do provozu a mít na účtech hotovost jako finanční rezervu. Prostě být trvale v zisku, to znamená vydělávat peníze," uvedl k tomu prezident ČSA Radomír Lašák.

Čtěte více


Obchodním cílem pravidelné přepravy ČSA je udržení 50procentního podílu na prémiovém trhu a získání 20procentního podílu na trhu low cost v Praze prostřednictvím Click4Sky.com. ČSA se budou i nadále orientovat na obchodní klientelu a pro ni zkvalitňovat svůj produkt.

Cílem charterové přepravy pod značkou ČSA je dosažení 50procentního podílu na nepravidelné přepravě v Česku. I nadále chce přitom zhruba 60 procent výnosů generovat v České republice a zbývajících 40 procent v zahraničí, kde není zcela pokryta poptávka po kvalitní charterové přepravě, a to například v zemích jako Irsko, Španělsko nebo Itálie.

Nižší náklady

ČSA neplánují plošné propouštění zaměstnanců, ani tlumení vedlejších aktivit. Vyšší efektivity dosáhnou změnou postupů, procesů a další kontrolou veškerých nákladů, tlakem na subdodavatele i na vnitřní efektivitu.

Start: 2008

Cíl: 2013

Obrat

25 miliard korun

25 miliard korun

Zisk

100 milionů korun

1 miliarda korun

Marže

0,4 procenta

4 procenta

Hotovost jako rezerva

0

2 miliardy korun

Letadla

zdravá flotila 50

zdravá flotila 55

Počet zaměstnanců

4 700

4 700

Zdroj: ČSA

"Výrazně nižší rezervační a prodejní náklady přinese nový komplexní airline systém (projekt SAS), který se v ČSA postupně zavádí. Nahradí 13 současných systémů a přinese v průběhu pěti let úsporu v řádu miliardy korun," řekl Lašák.

Další významné zlepšení vnitřních procesů a zejména efektivnější fungování údržby letadel si společnost podle Lašáka slibuje od systému MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), jehož cílem je zkrátit dobu údržby až o 20 procent a snížit skladové zásoby. Prodej a marketing bude zavádět moderní model cenotvorby O&D (Origin and Destination), který navazuje na projekt SAS a dokáže definovat optimální cenu v daném čase pro dopravce i klienta.

Audit za loňský rok potvrdil očekávané výsledky. ČSA dosáhly čistého zisku 207 milionů korun. Provozní výnosy vzrostly meziročně o procento na 23,779 miliardy korun a provozní náklady dosáhly 23,527 miliardy korun. Přepravní výnosy ČSA se zvýšily o téměř 6 procent (po očištění kurzových rozdílů). ČSA loni investovaly do nových letadel 1,4 miliardy korun a splatily 1 miliardu korun provozních úvěrů. Podařilo se také dodržet závazky plynoucí z kolektivních smluv z minulých let a uzavřít nové kolektivní smlouvy na období 2008 – 2010.

ČSA vlastní z více než 90 procent stát. Vláda však chystá privatizaci firmy, přičemž nový majitel by měl být znám do poloviny příštího roku. Očekávaný výnos z privatizace se odhaduje na pět miliard korun.