České aerolinie (ČSA) se za první letošní čtyři měsíce propadly do ztráty 444 milionů korun. Společnost plánovala za toto období ztrátu 453 milionů korun. Meziročně je ale výsledek zhruba o 100 milionů lepší. Již od roku 1991 ale patřilo vždy toto období k nejhorším v hospodaření společnosti.
Hospodářskému výsledku významně pomohl prodej cateringu, za který ČSA dostaly peníze na začátku dubna. Celkem jde o 300 milionů korun.
Na celý letošní rok plánuje firma zisk 100 milionů korun. Provozní výnosy se za první čtyři měsíce roku 2008 zvýšily o dvě procenta na 6,6 miliardy korun, provozní náklady včetně cen za pohonné hmoty se meziročně snížily o 2,6 procenta na 7,046 miliardy korun.
Plán ČSA: V roce 2013 zisk jedna miliarda
ČSA však neskrývají svůj optimismus do dalších let. V rámci své strategie na roky 2009 až 2013, kterou ve čtvrtek představily, totiž počítají v roce 2013 se ziskem jedné miliardy korun. Dosáhnout toho chtějí především úsporami na straně nákladů.
Do roku 2013 hodlají zvýšit sedačkovou kapacitu o 11 procent a vydělávat zhruba 5procentní marže z 25miliardového obratu. ČSA rovněž plánují snížit interní náklady, například výrobní cenu jedné letenky o 10 eur.
Zisk pro roky 2009 - 2013 by měl podle ČSA poprvé v novodobé historii uhradit veškeré ztráty z minulých let. Společnost rovněž bude investovat do modernizace flotily.
Úhrada ztrát z minulosti
Strategie navazuje na úspěšné plnění Strategie OK 2006 - 2008, která byla krizovým plánem záchrany a stabilizace společnosti a která proto obsahovala i jednorázové operace, jako např. divestice a sales and lease back letadel.
"Hrozba bankrotu je odvrácena, základní cíl Strategie OK 2006 - 2008 je splněn a dokonce významně překročen. ČSA zvládly své ekonomicky složité období. Našim dalším velkým cílem je uhradit kumulované ztráty z minulosti, zajistit zdroje na nová letadla, investovat do provozu a mít na účtech hotovost jako finanční rezervu. Prostě být trvale v zisku, to znamená vydělávat peníze," uvedl k tomu prezident ČSA Radomír Lašák.
Obchodním cílem pravidelné přepravy ČSA je udržení 50procentního podílu na prémiovém trhu a získání 20procentního podílu na trhu low cost v Praze prostřednictvím Click4Sky.com. ČSA se budou i nadále orientovat na obchodní klientelu a pro ni zkvalitňovat svůj produkt.
Cílem charterové přepravy pod značkou ČSA je dosažení 50procentního podílu na nepravidelné přepravě v Česku. I nadále chce přitom zhruba 60 procent výnosů generovat v České republice a zbývajících 40 procent v zahraničí, kde není zcela pokryta poptávka po kvalitní charterové přepravě, a to například v zemích jako Irsko, Španělsko nebo Itálie.
Nižší náklady
ČSA neplánují plošné propouštění zaměstnanců, ani tlumení vedlejších aktivit. Vyšší efektivity dosáhnou změnou postupů, procesů a další kontrolou veškerých nákladů, tlakem na subdodavatele i na vnitřní efektivitu.
Start: 2008 |
Cíl: 2013 | |
Obrat |
25 miliard korun |
25 miliard korun |
Zisk |
100 milionů korun |
1 miliarda korun |
Marže |
0,4 procenta |
4 procenta |
Hotovost jako rezerva |
0 |
2 miliardy korun |
Letadla |
zdravá flotila 50 |
zdravá flotila 55 |
Počet zaměstnanců |
4 700 |
4 700 |
Zdroj: ČSA
"Výrazně nižší rezervační a prodejní náklady přinese nový komplexní airline systém (projekt SAS), který se v ČSA postupně zavádí. Nahradí 13 současných systémů a přinese v průběhu pěti let úsporu v řádu miliardy korun," řekl Lašák.
Další významné zlepšení vnitřních procesů a zejména efektivnější fungování údržby letadel si společnost podle Lašáka slibuje od systému MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), jehož cílem je zkrátit dobu údržby až o 20 procent a snížit skladové zásoby. Prodej a marketing bude zavádět moderní model cenotvorby O&D (Origin and Destination), který navazuje na projekt SAS a dokáže definovat optimální cenu v daném čase pro dopravce i klienta.
Audit za loňský rok potvrdil očekávané výsledky. ČSA dosáhly čistého zisku 207 milionů korun. Provozní výnosy vzrostly meziročně o procento na 23,779 miliardy korun a provozní náklady dosáhly 23,527 miliardy korun. Přepravní výnosy ČSA se zvýšily o téměř 6 procent (po očištění kurzových rozdílů). ČSA loni investovaly do nových letadel 1,4 miliardy korun a splatily 1 miliardu korun provozních úvěrů. Podařilo se také dodržet závazky plynoucí z kolektivních smluv z minulých let a uzavřít nové kolektivní smlouvy na období 2008 – 2010.
ČSA vlastní z více než 90 procent stát. Vláda však chystá privatizaci firmy, přičemž nový majitel by měl být znám do poloviny příštího roku. Očekávaný výnos z privatizace se odhaduje na pět miliard korun.