České aerolinie (ČSA) se za první letošní čtyři měsíce propadly do ztráty 444 milionů korun. Společnost plánovala za toto období ztrátu 453 milionů korun. Meziročně je ale výsledek zhruba o 100 milionů lepší. Již od roku 1991 ale patřilo vždy toto období k nejhorším v hospodaření společnosti.
Hospodářskému výsledku významně pomohl prodej cateringu, za který ČSA dostaly peníze na začátku dubna. Celkem jde o 300 milionů korun.
Na celý letošní rok plánuje firma zisk 100 milionů korun. Provozní výnosy se za první čtyři měsíce roku 2008 zvýšily o dvě procenta na 6,6 miliardy korun, provozní náklady včetně cen za pohonné hmoty se meziročně snížily o 2,6 procenta na 7,046 miliardy korun.
Plán ČSA: V roce 2013 zisk jedna miliarda
ČSA však neskrývají svůj optimismus do dalších let. V rámci své strategie na roky 2009 až 2013, kterou ve čtvrtek představily, totiž počítají v roce 2013 se ziskem jedné miliardy korun. Dosáhnout toho chtějí především úsporami na straně nákladů.
Do roku 2013 hodlají zvýšit sedačkovou kapacitu o 11 procent a vydělávat zhruba 5procentní marže z 25miliardového obratu. ČSA rovněž plánují snížit interní náklady, například výrobní cenu jedné letenky o 10 eur.
Zisk pro roky 2009 - 2013 by měl podle ČSA poprvé v novodobé historii uhradit veškeré ztráty z minulých let. Společnost rovněž bude investovat do modernizace flotily.
Úhrada ztrát z minulosti
Strategie navazuje na úspěšné plnění Strategie OK 2006 - 2008, která byla krizovým plánem záchrany a stabilizace společnosti a která proto obsahovala i jednorázové operace, jako např. divestice a sales and lease back letadel.
"Hrozba bankrotu je odvrácena, základní cíl Strategie OK 2006 - 2008 je splněn a dokonce významně překročen. ČSA zvládly své ekonomicky složité období. Našim dalším velkým cílem je uhradit kumulované ztráty z minulosti, zajistit zdroje na nová letadla, investovat do provozu a mít na účtech hotovost jako finanční rezervu. Prostě být trvale v zisku, to znamená vydělávat peníze," uvedl k tomu prezident ČSA Radomír Lašák.
Obchodním cílem pravidelné přepravy ČSA je udržení 50procentního podílu na prémiovém trhu a získání 20procentního podílu na trhu low cost v Praze prostřednictvím Click4Sky.com. ČSA se budou i nadále orientovat na obchodní klientelu a pro ni zkvalitňovat svůj produkt.
Cílem charterové přepravy pod značkou ČSA je dosažení 50procentního podílu na nepravidelné přepravě v Česku. I nadále chce přitom zhruba 60 procent výnosů generovat v České republice a zbývajících 40 procent v zahraničí, kde není zcela pokryta poptávka po kvalitní charterové přepravě, a to například v zemích jako Irsko, Španělsko nebo Itálie.
Nižší náklady
ČSA neplánují plošné propouštění zaměstnanců, ani tlumení vedlejších aktivit. Vyšší efektivity dosáhnou změnou postupů, procesů a další kontrolou veškerých nákladů, tlakem na subdodavatele i na vnitřní efektivitu.
Start: 2008 |
Cíl: 2013 | |
Obrat |
25 miliard korun |
25 miliard korun |
Zisk |
100 milionů korun |
1 miliarda korun |
Marže |
0,4 procenta |
4 procenta |
Hotovost jako rezerva |
0 |
2 miliardy korun |
Letadla |
zdravá flotila 50 |
zdravá flotila 55 |
Počet zaměstnanců |
4 700 |
4 700 |
Zdroj: ČSA
"Výrazně nižší rezervační a prodejní náklady přinese nový komplexní airline systém (projekt SAS), který se v ČSA postupně zavádí. Nahradí 13 současných systémů a přinese v průběhu pěti let úsporu v řádu miliardy korun," řekl Lašák.
Další významné zlepšení vnitřních procesů a zejména efektivnější fungování údržby letadel si společnost podle Lašáka slibuje od systému MRO (Maintenance, Repair and Overhaul), jehož cílem je zkrátit dobu údržby až o 20 procent a snížit skladové zásoby. Prodej a marketing bude zavádět moderní model cenotvorby O&D (Origin and Destination), který navazuje na projekt SAS a dokáže definovat optimální cenu v daném čase pro dopravce i klienta.
Audit za loňský rok potvrdil očekávané výsledky. ČSA dosáhly čistého zisku 207 milionů korun. Provozní výnosy vzrostly meziročně o procento na 23,779 miliardy korun a provozní náklady dosáhly 23,527 miliardy korun. Přepravní výnosy ČSA se zvýšily o téměř 6 procent (po očištění kurzových rozdílů). ČSA loni investovaly do nových letadel 1,4 miliardy korun a splatily 1 miliardu korun provozních úvěrů. Podařilo se také dodržet závazky plynoucí z kolektivních smluv z minulých let a uzavřít nové kolektivní smlouvy na období 2008 – 2010.
ČSA vlastní z více než 90 procent stát. Vláda však chystá privatizaci firmy, přičemž nový majitel by měl být znám do poloviny příštího roku. Očekávaný výnos z privatizace se odhaduje na pět miliard korun.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist