stavka_spanelsko__192x128_.jpgČeské kamiony kvůli zablokovaným hraničním přechodům a několikakilometrovým frontám na silnicích stojí na různých místech Španělska, Francie i Portugalska.

Stávkující řidiči nestávkujícím ničí čelní skla kamionů, přeřezávají vzduchové hadice, vytloukají světla, rozřezávají pneumatiky a hází po nich kameny. Navíc jim neumožňují ani vykládat potraviny a další zboží do supermarketů, naopak zboží likvidují. Problematické tak je již od úterý i zásobování potravinami.

"Řidičům doporučujeme cestu do Španělska raději odložit. Ti, kteří již na cestě jsou, by měli zastavit na parkovištích ve Francii v oblasti Bordeaux," uvedl pro ČTK mluvčí největšího českého sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

V Katalánsku už téměř nejsou pohonné hmoty

Španělští řidiči nákladních aut zahájili stávku o půlnoci na pondělí na protest proti vysokým cenám pohonných hmot, k protestu se poté přidali i portugalští dopravci. Zprávy ze Španělska hovoří i o tom, že se chystají na podobnou akci i ve Francii.

Letiště v Lisabonu je bez paliva

Na stávky řidičů kamionů doplatilo i hlavní portugalské letiště v Lisabonu. Podle mluvčího letiště to způsobuje zpoždění, ale zatím žádné rušení letů. "Nejsou žádné dodávky paliva pro letadla na letišti Portela, kromě pohotovostních, armádních a státních letů," řekl mluvčí letiště podle agentury Reuters.

 

Čtěte více o stávce ve Španělsku

 

Na francouzské straně španělské hranice se vytvořila již více než desetikilometrová fronta, protože stávkující řidiči znemožňují pustit nákladní automobily do Španělska. Stávkující způsobují přibližně dvacetikilometrové kolony v oblasti Madridu a Barcelony, podobný problém je ale i v oblasti Baskicka, Valencie i kolem francouzského Bordeaux.

Situace však způsobuje problémy i na čerpacích stanicích, před nimiž se tvoří i několikakilometrové fronty. Řidiči se totiž obávají nedostatku pohonných hmot, a tak se snaží předzásobit a čepují palivo i do kanystrů. Největší potíže jsou na čerpacích stanicích v Katalánsku, kde je nyní již 80 procent čerpadel bez pohonných hmot.

Záleží na místě

V případě, že se řidič kamionu dostane do nouzové situace, ať už z obavy o svoji bezpečnost, nebo v případě, že mu dojdou zásoby vody či potravin, doporučuje Česmad obrátit se neprodleně na příslušníky policie, kteří situaci na místě kontrolují.

Policisté se snaží nestávkující kamiony doprovázet na různá parkoviště. Situace se však místy vymyká kontrole. "Policie doprovodila náš a ostatní kamiony od platidel, kde stály, na parkoviště u okruhu Circuit de Catalunya. Občas parkoviště policisté kontrolují. Docházejí tam však i stávkující, kteří kontrolují, aby se nikdo nesnažil odjet," uvedl pro server iHNed.cz ředitel Q Trucking Morava, jehož kamionů se stávka také výrazně dotkla, Václav Slavíček.

"Stávkující prořezávají nestávkujícím pneumatiky, nařezávají vzduchové hadice, házejí po nich kameny. Místy se je ale i snaží podpalovat," upozornil Slavíček.

Jeho firma má na španělské straně momentálně zhruba 11 svých kamionů, které však nemají možnost ze Španělska vyjet, a na francouzských hranicích tři. K tomu se podle něj přidaly ještě i další dva kamiony v Portugalsku.

Dovoz paliva za asistence policie

Rozvoz pohonných hmot na čerpací stanice podle zpráv českých řidičů kamionů, kteří jsou v místě demonstrací, probíhá za policejního doprovodu. Podle informací od českých řidičů kamionů ve Španělsku by stávka měla pokračovat zřejmě minimálně do pondělí 16. června.

"Jedno vozidlo odstavili stávkující v Cordobě v místě vykládky, propíchli mu tři pneumatiky na návěsu, naštěstí stíhá dofukovat, jinak se k němu chovají slušně, šéf stávkujících se omluvil za pneu, že je nechá po stávce opravit. Cizince bere do restaurace na jídlo, pustil je do sprch, dostali bagety," upřesnil Slavíček.

Vozidla v oblasti Irunu podle Slavíčka přežívají podle toho, kde jsou zrovna odstavené. "Ve městě mohou nakoupit, ale nepustí je nikam do sprch ani za peníze, na dálnici jsou na bagetách, při pumpách využijí zázemí," dodal Slavíček.

Zhruba 500 řidičů, kteří pracují pro JW Suckling Transport Ltd. a Hoyer UK Ltd. hrozí stávkou i v Anglii. Ta by měla začít v pátek 13. června a trvat by měla právě čtyři dny. Obě společnosti jsou podle Financial Times jedinými dodavateli pohonných hmot pro zhruba tisícovku čerpacích stanic Shell po celé Anglii a Skotsku.

Čtěte více

Cena ropy se minulý týden více než zdvojnásobila oproti loňskému roku a dosáhla rekordních 139,12 dolarů za barel.

Pravidla Evropské unie uvádějí, že základní sazba daně z přidané hodnoty (DPH) nesmí být nižší než 15 procent. Členské státy nemohou tedy tuto sazbu volně snížit.

Čtěte více o drahé ropě a pohonných hmotách

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist