Její "cukrářský" spot na novou fabii si odnesl Zlatého lva z mezinárodního reklamního festivalu v Cannes. Ten je v reklamní branži stejně důležitý jako pro herce předávání oskarů a pro sportovce olympiáda. Letos soutěžilo osmadvacet tisíc prací z celého světa.
|
Spolu se Škodovkou se však neraduje žádná česká reklamní agentura. "Vypečený" spot totiž připravila londýnská společnost Fallon.
"U většiny českých produktů je výjimečné, aby na ně dělaly reklamu zahraniční agentury. U Škodovky je to však pravidlem. Neznamená to, že Češi jsou špatní, zahraniční agentury se ale víc odvážou," říká Eda Kauba z agentury Euro RSCG. "Pečená" fabie bodovala díky odvážnému nápadu. "Nikdo předtím neudělal auto jako dort," dodává Kauba.
České reklamky letos v Cannes neoslnily. O lvy se přitom ucházelo rekordních 69 tuzemských prací. Uspěla jen agentura Mark BBDO. Se svou kampaní pro Pizza Coloseum, ve které poslíček obchází ve večerních hodinách konkurenční pizzerie a hledá hosta, který si objednal jejich pizzu, se probojovala alespoň do užšího výběru v kategoriích Promo a Media.
"To, že česká reklama nezískala ani jednoho lva je samozřejmě neúspěch. Na druhou stranu se to opakuje po většinu let," říká Martin Charvát z agentury Konektor.
Úspěchy českých tvůrců na minulých ročnících festivalu se zatím dají spočítat na prstech jedné ruky. Jako první bodovala hned počátkem devadesátých let reklama na zubní pastu Colgate od pražské agentury Young & Rubicam, která získala Stříbrného lva.
Kreativci se shodují, že české agentury sice dokážou vytvořit solidní standard, ve špičce se jim už tolik nedaří. Je to dáno i tím, že zatímco v Cannes pravidelně vítězí práce pro velké společnosti, čes-ké reklamky soutěžily převážně s pracemi pro drobné klienty.
I kousky oceněné českými Louskáčky tak odešly s prázdnou - ať už se jednalo o vtipné kampaně vytvořené pro jazykové školy Belecole, nebo pro Společnost pro odvykání kouření na motivy "cigarety, nebo sex".
V nich zobrazení kuřáci mohou v noci v ložnici vsadit už leda tak na pletení, případně zaujmout funkci stojanu pro lampu.
Nakonec i úspěch reklamy na zubní pastu Colgate od pražské agentury Young & Rubicam z devadesátých let byl tak trochu velký omyl.
V reklamě nazvané "Mrazík" na zubní pastu Colgate, v ukázce z ruské pohádky louskala Marfuša ořechy zuby. Na porotu to tehdy mylně zapůsobilo jako ukázka typického českého venkova ve spojení s novým západním produktem.
O vysoké úrovni letošního festivalu svědčí fakt, že porota rozhodně nešetřila cenami Grand Prix - tedy nejvyšším oceněním v dané kategorii.
Ve filmové reklamě dokonce toho "nejlepšího" nenašla vůbec a titul reklama roku tak společně drží XBox a Cadbury.
V kategorii promo a ve venkovní reklamě si jasné prvenství odnesla "voyaerská" kampaň společnosti HB a její obří instalace domu bez hlavní boční zdi.
V kategorii rádiové reklamy byli nejlepší Japonci.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist