Pražská burza se chystá zjednodušit menším podnikům vstup na burzu. Hospodářským novinám to potvrdily dva na sobě nezávislé a dobře informované zdroje.

Jak na Burzu

Vyberte manažera emise.

Vytvořte prospekt, kde budou údaje o akciích, finanční situaci podniku a podobně.

Zorganizujete roadshow - emise představí odborníkům, otestuje se zájem o ni.

Když investoři zašlou nákupní příkazy, určí se emisní kurz a objem emise.

Poté burza akcie zapíše do listiny upisovatelů 

Burza pak rozhodne o přijetí cenného papíru na trh.

Menší firmy by měl přilákat nově připravovaný systém. Díky němu by už nemusely vyjednávat se třemi tvůrci trhu z pražské burzy, kteří se starají o akcie v takzvaném SPAD, ale pouze s jedním. To by pro ně bylo výhodnější. "Uvažuje se o tom, že by existoval systém s jedním koterem, tedy tvůrcem trhu," prohlásil jeden ze zdrojů.

Další zjednodušení by mohlo nastat v administrativních požadavcích pro vstup na burzu. Burza cenných papírů Praha (BCPP) tuto informaci oficiálně nepotvrdila. Obdoby trhu NewConnect, který přitahuje malé firmy na Varšavskou burzu cenných papírů (WSE), se podle Petra Koblice, šéfa české burzy, malé společnosti nedočkají.

Firmy míří do Varšavy

 

Varšavská burza zatím přitahuje firmy daleko více než pražská. Na New Connect jich vstoupilo již několik desítek. Mimo jiné oznámila svůj vstup i česká firma Photon Energy a další se k tomu podle sdělení společnosti Cyrrus chystá. "Trh ve Varšavě je jediným trhem v kontinentální Evropě, kde se lokální investiční banky odváží na burzu uvést skutečně velmi malé firmy," říká Petr Koblic.

Odborníci se shodují na tom, že za malý zájem firem o vstup na pražskou burzu může malá podpora kapitálovému trhu ze strany státu či konzervativní přístup společností k financování. "Svou roli hrají i jejich malé zkušenosti, nepříznivé ekonomické podmínky pro vstup a nevhodná legislativa," říká Milan Vaníček z Atlantik FT.

Důležitý je také nezájem investorů o jejich akcie. Je to o ochotě členů burzy takovou firmu na burzu uvést a o odvaze investorů do velmi malých firem investovat. Kvůli tomu, co se podle něj v České republice stalo s mnoha emisemi z kuponové privatizace, o které nebyl zájem, investoři malé firmy ignorují.

Důvodů, proč se mohou menší a střední firmy ucházet o vstup na burzu, je přitom několik. "Jednak je to cesta k prodeji společnosti či její části nebo k navýšení kapitálu," upozorňuje Jan Michelfeit ze společnosti Cyrrus. Takto získané prostředky nejsou zatíženy úroky a jejich použití není tolik omezeno jako v případě úvěru.

Dalšími důvody může být i prestiž firmy či využití v oblasti public relations. Své zkušenosti s tím má například softwarová firma Asseco Slovakia. "V říjnu 2006 jsme se stali první slovenskou společností kotovanou přímým způsobem na varšavské burze," říká její manažerka Marcela Mokráňová.

Nabídky investorů podle ní daleko převýšily upisovaný objem emise a společnost tak utržila přibližně 850 milionů slovenských korun, tedy v tehdejším kurzu 663 milionů českých.

Musíte prozradit marže

 

Vstup na burzu však není pro firmy jednoduchý, což může mnohé odrazovat. "Především musí ukázat svoje účetnictví, marže, a když mají velkou konkurenci, tak jim to nemusí vyhovovat," říká Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. S úpisem jsou také spojené vyšší náklady než při přímém prodeji společnosti.

"Celosvětově se mohou pohybovat od pěti do 15 procent ze zisku z prodeje akcií," říká Jan Michelfeit. Firma si při vstupu na burzu musí vybrat manažera emise, který zajišťuje přípravu a koordinaci celého procesu. Může to být třeba silná investiční banka. Potom je potřeba připravit prospekt cenného papíru.

"Ten uvádí podrobné údaje o akciích, podnikatelské činnosti, finanční situaci a další detaily," říká Jiří Vodička z makléřské společnosti Fio. Na takzvané roadshow se pak představí předběžný prospekt odborné veřejnosti. Po ní zasílají investoři nákupní příkazy, ze kterých manažer určí emisní kurz a objem emise. Na základě veřejné nabídky pak proběhne zápis do listiny upisovatelů a přijetí akcií na trh.

 Anketa: Proč menší a střední firmy nejeví větší zájem o vstup na pražskou burzu?

Petr Žabža
Bank Sal. Oppenheim jr. & Cie.

Jedním z hlavních důvodů je dlouhodobě nejasná forma podpory státu českému kapitálovému trhu. Dalšími pak relativní jednoduchost úvěrového typu financování v porovnání s procedurou vstupu na burzu a nevyhovující obchodní systém na pražské burze. V tomto ohledu je na tom varšavská burza mnohem lépe. Jejich systém NewConnect je vytvořen speciálně pro menší a střední firmy. Výrazně jim usnadňuje vstup na burzovní parket.

Jiří Vodička
RM-Systém

Za hlavní důvod, proč se tak dosud neděje, považuji určitou "tradici financování" prostřednictvím úvěrů a střednědobě také aktuální vývoj cen akcií. Myslím, že do několika let projeví zájem o vstup na českou burzu a RM-SYSTÉM firmy, které úspěšně založili čeští podnikatelé. Prodejem podílu firmy drobným investorům mohou realizovat výnos z investice do své firmy a zároveň si ponechat kontrolu nad jejím vývojem.

Petr Zajíc
Pioneer Investments

V současnosti bude těch problémů několik. Ke standardním a v Česku se opakujícím patří byrokratická a časová náročnost vstupu na burzu, relativně vysoké fixní náklady s tím spojené a zápisy do obchodních rejstříků, které trvají dlouho. Nyní se přidaly ještě minimálně další dva důvody. Celkový sentiment na akciových trzích, které od počátku roku ztratily desítky procent, a dvě nepříliš povedené primární emise z konce loňského roku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist