Průmysl letecké dopravy, který se nyní v některých případech potýká až s existenčními problémy kvůli vysokým cenám paliv, ostře napadá plány Evropské unie na jeho začlenění do systému obchodování s emisními povolenkami. Ovlivní to prý aerolinky, a tím i ceny letenek po celém světě, nejen v Evropě.

"Průmysl letecké dopravy je v krizi. S palivovými účty za 190 milionů dolarů - tedy ve výši jedné třetiny nákladů - je šetření palivem věcí přežití. Přesto se Evropa stále fixuje na represivní opatření údajně určená ke snížení emisí," citoval dnes šéfa Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) Giovanniho Bisignaniho server EUobserver.

Mezinárodní právní zmatek

Do systému obchodování s povolenkami by měly být od ledna 2012 zahrnuty všechny lety, které z unie odlétají či v ní přistávají. Velkou většinou to nedávno schválili europoslanci. Formálně to sice ještě musí schválit členské země, které ty už ale tuto myšlenku předběžně podpořily.

"Daně nesnižují emise. Pouze lepší provozní činnost a technologie to mohou udělat," řekl Bisignani. Kvůli problémům s tím, jak se vypořádat s nárůstem cen paliv, letos skončilo už 24 aerolinek, uvedl také server. "Vytvoří to mezinárodní právní zmatek," uvedl šéf AITA. "Státy mimo Evropu už hrozí právními kroky. Proč by měl nějaký americký provozovatel platit Evropě za emise nad americkým územím?" dodal Bisignani.

Přečtěte si více o snahách EU v leteckém průmyslu

Celkem 85 procent povolenek bude zprvu podle návrhů rozdělováno zdarma, zbytek si aerolinky budou muset zajišťovat na aukcích. Pokud nějaká společnost emise omezí a budou jí povolenky přebývat, bude je smět na aukci prodat. V opačném případě si je naopak bude muset dokoupit.

V roce 2012 by se objem emisí v letectví měl v porovnání s lety 2004 až 2006 podle unijních vizí snížit o tři procenta a od roku 2013 o pět procent.