Při cestování na vlastní pěst neřeší problémy cestovní kancelář, ale turista sám. Vyplatí se proto připravit se na nepříjemnosti už před odjezdem. Především se kvalitně pojistit a zapsat si kontakty na instituce, které mohou pomoci v nouzi. Hospodářské noviny připravily přehled nejčastějších krizových situací, které se v zahraničí mohou přihodit, a jejich nejúčinnějších řešení.

Odcizení nebo ztráta peněz

Nejrychlejší způsob pomoci je zaslání peněz příbuznými či přáteli prostřednictvím specializovaných organizací, například Western Union nebo Chequepoint. Seznam poboček lze najít na webech www.prevodypenez.cz a www.chequepoint.cz.

Příbuzný v Česku složí na pobočce peníze, obdrží číslo transakce a předá je tomu, komu peníze posílá. Výše částky je neomezená. Dotyčnému přijdou na pobočku v zahraničí během několika minut. Stačí, když se prokáže dokladem totožnosti, udá číslo transakce, a může si je vyzvednout.

Poplatky hradí ten, kdo peníze posílá. Jejich výše se liší podle toho, odkud kam peníze směřují a o jakou sumu se jedná. Například u Western Union by zaslání 20 tisíc do Irska stálo na 1250 korun, částka 10 tisíc by přišla na 850 korun. Stejné poplatky platí například i pro Německo nebo Itálii. Pro Ukrajinu, Rumunsko, Moldávii nebo Rusko jsou nižší.

Přečtěte si více o cestě do zahraničí na vlastní pěst

Peníze lze levněji poslat i přes Českou poštu, přijdou ale až za několik dnů. Za doručení sumy do 6500 korun zaplatí váš přítel či příbuzný 90 korun, do 13 tisíc 115 korun a za částku nad 13 tisíc 145 korun.

Turistovi v nouzi může pomoci také ambasáda. "Poskytne informace, radu, zprostředkuje kontakt s příbuznými nebo zjistí nejlevnější a nejrychlejší způsob návratu do Česka," vysvětluje mluvčí Ministerstva zahraničních věcí Zuzana Opletalová.

Ve zcela výjimečných případech může poskytnout i půjčku. Kontakty na velvyslanectví nebo česká centra lze najít na adrese Ministerstva zahraničních věcí www.mzv.cz/encyklopedie. Zahrnuje-li sjednané cestovní pojištění i půjčku, může finančně pomoci též pojišťovna.

Krádež platební karty

Pokud turista v zahraničí přijde o kartu, měl by ji co nejdříve zablokovat na telefonní lince banky. Držitelé embosovaných platebních karet se mohou obrátit na asociace Visa nebo MasterCard, které poskytnou náhradní kartu nebo jednorázovou finanční výpomoc na zaplacení nejnutnějších nákladů a návrat domů. Služba se nazývá Emergency service.

"Peníze klientovi přijdou nejpozději do 24 hodin. Většinou si je držitel může vyzvednout už během jedné hodiny prostřednictvím služeb Western Union," říká Ján Čarný ze společnosti MasterCard. Náhradní kartu klient získá maximálně do dvou dnů.

Nouzová telefonní čísla pro jednotlivé země má Mastercard na stránkách http://www.mastercard.com/cz/personal/cz/sluzby/emergencyservices.html. U asociace Visa je najdete na adrese http://www.visaeurope.com/personal/ivelostmyvisa/main.jsp?src=home_page.

Některé karty bývají automaticky pojištěny proti zneužití. Týká se to zlatých a některých embosovaných karet. Pojistku lze sjednat i pro obyčejné elektronické karty.

"Pokud se prokáže, že došlo ke zneužití platební karty, dostane klient náhradu škody do výše sjednaného pojistného plnění. Pojištění zahrnuje i transakce s použitím PIN a vztahuje se, mimo neoprávněné karetní operace, také na odcizení hotovosti, dokumentů, klíčů, zneužití odcizeného mobilního telefonu i na náklady spojené s pořízením telefonu nového," vysvětluje Pavla Plachá z České spořitelny.

Ztráta dokladů

Při ztrátě cestovních či osobních dokladů je třeba kontaktovat příslušný zastupitelský úřad a dostavit se tam osobně k dalšímu řízení. "Na základě protokolu policie vystaví zastupitelský úřad, po ověření totožnosti občana a jeho státního občanství ČR, náhradní cestovní doklad, který je určen k návratu do Česka - doba jeho platnosti je časově omezena," říká Zuzana Opletalová z Ministerstva zahraničních věcí.

Úraz nebo nemoc v cizině

Kdo si nesjednal cestovní pojištění, může se dostat do vážných problémů. "Průkazka zdravotní pojišťovny zabezpečí pouze neodkladnou péči v ohrožení pacienta. Veškeré další náklady jdou na vrub pacienta. Komplikovaná zlomenina při lyžování tak může člověka v cizině přijít až na 200 tisíc," uvádí Mario Böhme z pojišťovny Generali.

Nepojištěnému se proto mnohdy vyplatí dojet domů i se zraněním, tedy pokud není akutní a nevyžaduje okamžitou pomoc lékaře.

Kdo je komerčně pojištěný, má situaci o hodně jednodušší. "Zraněný nebo jeho příbuzný zavolá asistenční službu pojišťovny, která ho navede do nemocnice a pomůže při komunikaci s lékaři v cizím jazyce. Otázky placení pak nemocnice zpravidla ve většině zemí řeší přímo s pojišťovnou a klient nemusí na místě nic platit," říká Marek Vích z pojišťovny Kooperativa.

CO MŮŽE BÝT V CESTOVNÍM POJIŠTĚNÍ

  • Léčebné výlohy
  • Dovezení do vlasti
  • Přivolání opatrovníka
  • Úrazová pojistka na trvalé následky úrazu a smrt úrazem
  • Odpovědnost za škodu na zdraví a majetku
  • Právní služby
  • Finanční půjčka
  • Pojištění storna zájezdu

PŘED ODJEZDEM

  • Sjednejte si kompletní cestovní pojištění.
  • Pojistěte si platební kartu proti zneužití.
  • Vyhledejte a zapište si adresu a telefonní číslo ambasády, číslo záchranné služby, policie, asistenční služby pojišťovny a telefon na banku pro blokaci karty.
  • Zkontrolujte, zda máte všechny osobní doklady, řidičský průkaz, doklady k autu, zelenou kartu a průkaz pojišťovny. Nedávejte si je všechny na jedno místo.
  • Domluvte se s někým v Česku, kdo by vám v případě nouze mohl pomoci, například zaslat hotovost.