Před sídlem Volkswagenu ve Wolfsburgu demonstrovaly desetitisíce lidí.Německý Wolfsburg ochromila před sídlem automobilky Volkswagen demonstrace zhruba 30 tisíc zaměstnanců a odborářů tamní automobilky. Bojují tím za zachování tzv. zákona o Volkswagenu.

Zákon o Volkswagenu chrání německou automobilku před rozhodujícím ovládnutím rozpínavým velkoakcionářem, v tomto případě firmy Porsche.

Změnu zákona požaduje část Evropské komise i Porsche, které je odhodláno získat ve VW většinový podíl.

Páteční demonstrace, na kterou německé zaměstnance a odboráře přijeli podpořit i jejich čeští, polští a belgičtí kolegové, je jedna z největších v dějinách Volkswagenu. Obří demonstraci, kvůli níž se na hodinu zastavila v automobilce výroba, svolal německý odborový svaz zaměstnanců v kovoprůmyslu IG Metall.

Čeští demonstranti podpořili své německé kolegy v požadavku ochrany zájmů zaměstnanců před údajnou svévolí manažerů při hrozícím ovládnutím koncernu výrobcem sportovních vozů. Zástupci zaměstnanců by mohli přijít o dosavadní klíčový vliv při strategických rozhodnutích v koncernu, pokud bude příslušný zákon výrazněji změněn.

Blokační menšina

"Je to společná akce, která nejen demonstruje jednotu zaměstnanců a odborářů, ale také varuje velkoakcionáře koncernu VW, firmu Porsche, že nám dochází trpělivost," řekl OS Kovo Josef Středula.

Na zachování zákona lpí jak zaměstnanci VW, tak i spolková země Dolní Sasko, která má ve společnosti díky němu zatím blokační menšinu. Nepotřebujeme méně, nýbrž více zákonů o VW, pronášel před davy protestujících hlavní řečník, šéf IG Metall Berthold Huber.

"Potřebujeme v době globalizace a kapitalismu finančních trhů více demokracie, a ne méně," zdůraznil.

Přečtěte si také

Evropský soudní dvůr (ESD) loni v říjnu rozhodl, že zákon porušuje pravidla Evropské unie, neboť omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu.

Nyní jde o to, zda je rozhodnutím soudu výslovně zakázáno ponechat u strategických rozhodnutí v platnosti většinový požadavek kvalifikované většiny ve výši 80 procent na valných hromadách, i když odpadne ustanovení o dvacetiprocentní blokační minoritě.

Navýšení podílu Dolního Saska

Eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy se chystá obvinit Německo u Evropského soudu kvůli tomu, že neprovedlo všechny požadované změny v zákoně chránícího domácího výrobce Volkswagen před převzetím. Uvedl to v úterý komisařův mluvčí Oliver Drewes.

"McCreevy navrhne Evropské komisi, aby celý případ byl pověřen Evropskému soudu," řekl v úterý Drewes. Hlavním problémem revidovaného zákona je zachování podmínky, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musejí být schválena více než osmdesátiprocentní většinou.

Spolková země Dolní Sasko takto bude mít na Volkswagen stále zásadní vliv, protože vlastní více než 20 procent akcií firmy.

Premiér západoněmecké spolkové země Christian Wulff přitom ve středu překvapivě oznámil, že Dolní Sasko je ochotno podíl v automobilce navýšit na 25 procent, pokud to bude nutné pro to, aby si stát v německé firmě udržel blokační minoritní podíl.

Wulff: Komisař není vladař všech Prusů

Wulff v pátek v nezvykle ostrém výpadu eurokomisaři McCreevymu v televizi ZDF vzkázal, že by se měl raději starat o to, aby jeho krajané souhlasili s reformní smlouvou o EU a měl by respektovat, že existují zákony, do nichž Brusel nemá právo mluvit.

"Komisař nemůže vystupovat jako vladař všech Prusů," rozohnil se Wulff.

Křesťanskodemokratický (CDU) politik však také vyjádřil přesvědčení, že EK nakonec McCreevyho návrhu podat novou žalobu na Německo nevyhoví. Výše blokační menšiny při strategických rozhodnutích je podle něj právo státu.

U Volkswagenu má tato většina podle něj například zabránit tomu, aby se sídlo koncernu nepřestěhovalo z Wolfsburgu do Stuttgartu.

Volkswagen patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Za první pololetí provozní zisk celé skupiny činil 3,4 miliardy eur (zhruba 83,1 miliardy korun), a zvýšil se tak o 21,8 procenta.