soukrome_letadlo__192x128_.jpgSoukromí na palubách luxusních tryskáčů, takzvaných biz-jets, si v Česku dopřává stále více lidí. Firmy, které tyto stroje pronajímají, navýšily od loňska počty nalétaných hodin a stoupají jim i zisky.

 

Společnost ABS Jets zdvojnásobila loni obrat oproti roku 2006 a letos plánuje dosáhnout tržeb ve výši zhruba 900 milionů korun. Dvacetiprocentní nárůst zisku hlásí i firma Grossmann Jet Service (GJS). I když její zakladatelka Dagmar Grossmann přiznává, že výraznou část klientely GJS tvoří cizinci, cítí vzrůstající zájem i mezi Čechy. Včera proto firma GJS otevřela v Praze nové business jet centrum, kde bude radit zájemcům o koupi vlastního tryskáče.

 

Čtěte také o letecké dopravě

 

"V rámci nového centra dokážeme poradit, jaké letadlo je pro daného zákazníka nejlepší, zajistíme pro něj posádku a pomůžeme s personálním a technickým zázemím, " říká Dagmar Grossmann.

 

Aby však mělo pořízení vlastního letadla vůbec smysl, měl by s ním podle odborníků letět jeho majitel alespoň desetkrát měsíčně. Protože by pro vlastníky letadel bylo prakticky nemožné provozovat svůj stroj ve vlastní režii, nechávají jejich provoz na specializovaných firmách. V době, kdy majitelé s letadlem neletí, pronajímá ho firma ostatním zájemcům. Vlastníkům strojů se tak sníží náklady za provoz.

 

Počet registrovaných strojů v ČR roste

 

Podle údajů Úřadu pro civilní letectví bylo loni v Česku registrováno 15 těchto strojů a čeká se nárůst jejich počtu. "Současná světová poptávka po obchodních tryskáčích výrazně převyšuje nabídku. Na některé modely si zákazníci musí počkat pět let i více," říká David Kyjovský z firmy ABS Jets.

 

Za pronájem letadla zaplatí zájemci od šedesáti do dvou set tisíc korun za hodinu. Například cesta z Prahy do Londýna a zpět v osmimístném tryskáči Hawker 900XP, provozovaným společností GJS, vyjde zhruba na 12 tisíc eur (téměř 300 tisíc korun).

 

Mezi výhody používání biz-jetů patří podle jejich pronajímatelů kromě soukromí na luxusní palubě zejména úspora času, možnost přistání na menších letištích blíže cíli či možnost změny trasy na poslední chvíli. "Našim klientům garantujeme přistavení letadla do dvou hodin," říká Dagmar Grossmann.

 

Za českými firmami, provozujícími soukromá letadla, stojí většinou jména známých miliardářů. Společnost ABS Jets ovládá investiční společnost J&T Patrika Tkáče a čtvrtinový podíl v ní má nejbohatší Čech Petr Kellner. GJS zase patří do skupiny firem vlastněných podnikatelem Karlem Komárkem.

 

Travel Service si půjčuje letadla

 

Na privátní letectví se chce více zaměřit i největší česká charterová letecká společnost Travel Service, která vlastní flotilu velkých dopravních letadel. K dosavadnímu jedinému malému tryskáči Cessna Citation přibude do jara 2009 další stroj stejného typu.

 

Včera firma podepsala téměř miliardový kontrakt na krátkodobý pronájem svých čtyř letadel Boeing i s posádkami. Budou létat ve službách ukrajinské společnosti Wind Rose, Comoros International Airline z Komorských ostrovů či společnosti Tajik Air.

ctete-v-ctvrtek-530.gif