Z evropských fondů skončilo zatím v Česku za současné rozpočtové období, které trvá od roku 2007, přibližně 45,5 miliardy korun. Částka se rozdělila mezi 1745 projektů. Na tiskové konferenci to v pátek řekl Petr Břinčil z ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Podle odborníků se obrátila neutěšená situace z předchozích let a peníze z EU se konečně začaly dostatečně čerpat.
"Zatím bylo předloženo celkem 11 680 žádostí o dotace," uvedl Břinčil. V období 2007 až 2013 je pro Česko v EU vyčleněno 26,7 miliardy eur (nyní přibližně 652 miliard korun).
"Množství dosud získaných peněz za toto rozpočtové období vypovídá o tom, že se čerpá podstatně víc než v minulém rozpočtovém období," řekl ČTK odborník na strukturální fondy Petr Pažout z poradenské společnosti Optimus Consult & Invest. "Je to pozitivní trend," dodal. Česko patřilo v minulých letech v získávání evropských peněz mezi země s nejmenší úspěšností.
MMR plánuje podpořit získávání peněz z evropských fondů prostřednictvím mediální kampaně, která se bude jmenovat "Víte o nás?". Za mediální prezentaci zaplatí ministerstvo podle Břinčila pět milionů korun. Peníze na ni hodlá získat z evropských fondů prostřednictvím operačního programu Technická pomoc.
Plán MMR na informační kampaň v médiích dnes podrobila kritice Hospodářská komora ČR. Podle jejího prezidenta Petra Kužela mohou podnikatelé vnímat finanční prostředky na kampaň jako plýtvání prostředky z fondů i ze státního rozpočtu.
"Vynaložené prostředky na informační kampaň by bylo vhodnější použít na posílení administrativní kapacity klíčových orgánů zabývajících se implementací programů spolufinancovaných z fondů EU a na transparentní poskytování informací o již přidělených dotacích," uvedl Kužel.
Cílová skupina reklam na internetu, veřejných prostranstvích, dopravních prostředcích i v médiích bude údajně sahat od úředníků přes případné příjemce dotací až po veřejnost, která se s evropskými penězi přímo do styku nedostane. "Chceme pomoci zejména obyčejným lidem v regionech zorientovat se v evropské problematice, protože je pro ně nesrozumitelná," řekl ke smyslu kampaně Břinčil.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist