»Hyundai obci zatím přinesl jen prach. Prachy žádné. Věřím, že bude vstřícnější, až začne vyrábět,« komentuje nošovický starosta Miroslav Kačmarčík pondělní zahájení výroby aut v závodě Hyundai v Nošovicích.
Továrna je nyní nejmodernější automobilkou v Evropě a současně i největší investicí na zelené louce v Česku. Korejská firma Hyundai tu chce investovat celkem 30 miliard korun.
V nadcházejícím období útlumu českého průmyslu je nošovická továrna požehnáním. V příštím roce chce vyrobit 200 tisíc aut, což na tržbách představuje zhruba 50 miliard korun.
Tato suma může nahradit výpadek firem, dodávajících komponenty pro automobilový průmysl. Dodavatelé totiž kvůli globální finanční krizi očekávají pokles produkce až o desetinu. Objem automobilové výroby by tak zůstal na úrovni 670 miliard korun, která se očekává letos.
Pokles se ale netýká automobilek, protože škodovky, minivozy z TPCA i vozy Hyundai i30, vyráběné v Nošovicích, mají nízkou spotřebu, jsou relativně levné a zájem o ně trvá.
V roce 2009 chtějí tři tuzemské automobilky vyrobit 1,3 milionu osobních aut. Česko se tak stane zemí, kde se vyrábí nejvíc aut na světě v přepočtu na počet o. Rotel - 127 aut na tisíc obyvatel.
Nošovická továrna letos vyrobí nejméně 18 tisíc vozů, odbyt má zajištěný hlavně v západní Evropě. Na český trh zamíří zatím jen tři stovky aut v limitované sérii v barvách trikolory, každé za 333 tisíc korun.
Materiál i hotové automobily se do 15. listopadu budou dopravovat kamiony, poté začne fungovat železniční vlečka.
Dosud korejská firma Hyundai Motor Co. v Nošovicích proinestovala 660 milionů eur, i když hodnota továrny je 990 milionů. »Stroje a zařízení splácíme postupně, nikoli najednou,« vysvětlil mluvčí automobilky Petr Vaněk.
V příštím roce se investice zvýší o 130 milionů eur a v Nošovicích se začne vyrábět i druhý model, víceúčelový vůz MPV na platformě modelu i30. Vůz má prozatím název YN. Od roku 2010 má Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích vyrábět 300 tisíc aut ročně a zaměstnávat 3400 lidí.
Česko poskytlo firmě Hyundai a jejím dodavatelům investiční pobídky v celkové výši zhruba pět miliard korun, další dvě miliardy vláda a Moravskoslezský kraj investovaly do přípravy průmyslové zóny. Do rozšíření dopravních sítí, které budou sloužit nejen automobilce, má Moravskoslezský kraj investovat celkem 10,5 miliardy korun.
„Dnešní start sériové výroby je spíše interní záležitostí. Slavnostní zahájení proběhne v pondělí 10. listopadu a slavnostní otevření továrny za přítomnosti vrcholového vedení firmy z Koreje a novinářů z celého světa plánujeme na duben příštího roku,« dodal Vaněk.
Jak to vypadá v nové automobilce Hyundai
Jak to vypadá v nové automobilce Hyundai
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist