Německý výrobce automobilů Opel by mohl v nejhorším případě od státu dostat na překonání problémů s financováním svého provozu až 1,8 miliard eur (46,3 miliardy korun). Z toho pro příští rok žádá od státu záruky v objemu 1,3 miliardy eur a na další rok až 500 milionů eur.
Americký vlastník General Motors dluží své německé dceři 2,4 miliardy eur, takže její finanční situace je vážnější, než se dosud myslelo. Vyplývá to z informací německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) a serveru Focus Online, které se odvolávají na kruhy zasvěcené do vyjednávání o požadované státní záruce.
Opel v pondělí oficiálně oznámil, že stát požádal o ručení v objemu přes miliardu eur v souvislosti s problémy jeho mateřské společnosti. Kancléřka Angela Merkelová po setkání s vedením firmy řekla, že vláda o případné pomoci rozhodne do Vánoc. V Německu se úvahy o státní pomoci firmě staly hlavním tématem nejen ekonomického zpravodajství.
Automobilka využije ručení jen v nejhorším případě
Nejmenovaný zdroj FAZ tvrdí, že ručení ve výši 1,8 miliardy eur by firma využila jen v nejhorším možném případě. Státní pomoc má zajistit dodržení investičních plánů automobilky na léta 2009 a 2010.
Focus Online tvrdí, že Opel má u vlastní mateřské společnosti z Detroitu pohledávku ve výši 2,4 miliardy eur. GM prý přislíbil, že jí pošle hotovost ve výši 600 milionů eur. Chybět bude právě 1,8 miliardy, vysvětluje server.
Vyjednávači ze spolkových ministerstev a jednotlivých spolkových zemí jsou přitom skeptičtí i ohledně příslibu 600 milionů eur ze strany GM, neboť americká společnost se potýká s miliardovými ztrátami.
Opel je možná i na prodej
Německá společnost SolarWorld, působící v oblasti solární energetiky, využila ne příliš příznivé situace ve společnosti Opel a nabídla ji odkup čtyř závodů v Německu.
Výrobce solární techniky s mezinárodní působností by převzal německé továrny Opelu za předpokladu, že by se Opel zcela odloučil od mateřského koncernu General Motors. Za to je firma ochotna americké společnosti vyplatit "kompenzaci" ve výši 40 000 eur (přes milion korun) na jednoho zaměstnance automobilky. Pro tu ve čtyřech německých závodech a vývojovém centru pracuje zhruba 25 000 lidí, takže SolarWorld by Opel získal za miliardu eur.
Ochranná stěna - cíl ministerstva financí
Německá ministerstva financí a hospodářství zatím pracují na "technických detailech" případné záruky státu. Jde hlavně o postavení ochranné stěny ("firewall") vůči mateřské firmě, tedy o to, jak zabránit tomu, aby stamiliony poskytnuté spolkovou vládou a německými zeměmi neodtekly při hrozícím krachu GM do Spojených států.
Kromě toho se musí spolková vláda a země dohodnout na rozložení podílu na poskytnutých zárukách. Podle Focusu by si je měly rozdělit půl napůl, přičemž ze spolkových zemí má největší podíl nést Hesensko, na jehož území se nachází sídlo a hlavní závod Opelu. V Rüsselsheimu se vyrábí i vlajková loď automobilky, Opel Insignia, jemuž shodou okolností v úterý udělila mezinárodní komise odborných novinářů prestižní titul Auto roku 2009.
Hesenská továrna je i díky nové Insignii jediným závodem, v němž firma neuvažuje o omezení týdenní pracovní doby. Ta by mohla být zkrácena z 35 na 30 hodin v Bochumi, Eisenachu či belgických Antverpách. V pobočce ve španělské Zaragoze se dokonce uvažuje o 28 hodinách práce v týdnu.
"Připravujeme se na špatné časy a opravili jsme plán výroby na rok 2009 o deset procent směrem dolů," potvrdil šéf firmy Hans Demant. Příště by tak Opel měl vyrobit 1,5 milionu vozů místo dosavadních 1,7 milionu, ovšem prý bez nutnosti propouštění pracovníků.
Demant tvrdí, že samotný Opel, do něhož General Motors Corporation vstoupila už v roce 1929, v krizi není. "Problém máme jen ve spojení s naší americkou matkou," řekl v úterý stanici Bayerischer Rundfunk.
Zestátnění automobilky Opel
Mezitím ekonomové i politici uvažují o dalších alternativách, jak zajistit budoucnost Opelu. Hovoří se o částečném a dočasném zestátnění, "odtržení" firmy od GM nebo o "evropském řešení" - tedy poskytnutí pomoci z evropského ochranného štítu pro celou branži, jehož postavení z Německa prosazuje například ministr zahraničí Frank-Walter Steinmeier. Vedení Opelu jednoznačně zavrhuje variantu zestátnění.
S krizí se v současnosti potýká celý automobilový průmysl. Jenom v Evropě se v říjnu podle údajů evropského sdružení automobilek (ACEA) prodalo o 15 procent méně aut než ve stejném období loni. Celkový odbyt tak klesl už v šestém měsíci po sobě.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist