csa__192x128_.jpg České aerolinie se vyrovnávají s ekonomickým útlumem. V listopadu přepravily zhruba o pět procent méně cestujících než loni a vedení společnosti v reakci na vývoj trhu přišlo s takzvaným akčním plánem. Který se ale nebude líbit zaměstnancům.

Jeho součástí je totiž mimo jiné výrazné snížení mezd pilotů a zmrazení růstu platů u ostatních zaměstnanců. Ve čtvrtečním rozhovoru pro ČTK to řekl prezident firmy Radomír Lašák.

Zmrazením či případným snížením mezd chce vedení firmy příští rok na straně nákladů ušetřit minimálně 300 milionů korun. "To není specifikum letectví, ekonomická krize je všude kolem nás a týká se všech odvětví. My jsme o té situaci přemýšleli někdy od června," řekl Lašák. Pokud by šéfové ČSA nereagovali, byli by prý "za hlupáky".

Čtěte také

S akčním plánem proto ve středu seznámili odbory, které musí s novinkou vyslovit souhlas. Současná kolektivní smlouva, která zaručuje zaměstnancům každoroční růst mezd o jedno procento nad inflaci, je totiž platná až do konce roku 2010. Odboráři se nyní s návrhem seznamují, neskrývají však úžas.

Překvapení piloti

"Je pravda, že nás to překvapilo, hlavně proto, že před dvěma týdny prezident (Lašák) označil situaci ve společnosti za výbornou," řekl prezident sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar. Podle něj Lašák navrhuje snížit pilotům platy o 15 procent a omezit další benefity, například penzijní připojištění. Průměrný plat pilota ČSA je podle informací ČTK zhruba 200.000 korun, průměrná mzda ve firmě 60.000 korun.

Lašák nechtěl rozhodnutí odborářů předpovídat, k dohodě by však podle něj mělo dojít nejpozději k datu první výplaty příští rok. Pokud se s piloty dohodne na snížení platů, opasky si údajně utáhne i vedení firmy; mzdy členů představenstva se sníží dvakrát více než pilotům. Pokud k dohodě nedojde, vedení si podle Lašáka platy alespoň zmrazí.

Propouštění možná, ale ne plošně

Prezident ČSA zároveň nevyloučil nucené odchody některých zaměstnanců, nepůjde však o plošné propouštění. "Nicméně budu se dívat jednotlivě na každé odděleníčko a sledovat, jestli se bez jeho činnosti neobejdeme," řekl. Firma má nyní zhruba 4700 zaměstnanců. 

Lašák znovu zdůraznil, že ve srovnání s ostatními leteckými společnostmi jsou na tom ČSA stále dobře, ve čtvrtletí i přes meziroční pokles vykázaly zisk 406 milionů korun. Firma podle něj zatím nechce omezovat počet linek, pro příští rok počítá se zhruba stejným počtem letových hodin jako letos. Přesto nejméně výnosné linky zruší, v polovině ledna přestane například létat z Prahy do Dublinu.

Čtěte také

Jak prohlásil Lašák, odhadovat budoucnost letecké dopravy příští rok nelze. ČSA kalkulují s několika variantami, přičemž ta nejoptimističtější počítá se stejným počtem cestujících jako letos. V takovém případě by firemní hospodaření skončilo s nulou nebo jen mírnou ztrátou.

Krize v letecké dopravě

Bez započtení mimořádných výnosů z prodeje pozemků má být nula také na konci letošního roku, počet cestujících zřejmě bude díky růstu v prvních třech čtvrtletích stagnovat na 5,6 milionu.

S krizí v letectví a prudkým poklesem počtu cestujících se potýkají všechny aerolinie. Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) zmizelo letos z letecké mapy světa již více než 30 leteckých společností, ostatní hlásí prudký propad výnosů. Celkové ztráty aerolinií letos podle IATA přesáhnou pět miliard dolarů (cca 100 miliard korun).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist