Zahájení výroby Hyundai v Nošovicích

Nošovická automobilka Hyundai ve středu oficiálně potvrdila, že omezí kvůli hospodářské krizi výrobu na čtyři dny v týdnu. Výroba aut nižší střední třídy bude zkrácena na pondělí až čtvrtek zatím v lednu.

Omezení výroby začne v pátek 9. ledna, kdy budou mít zaměstnanci kvůli krizi první volný pátek. Firma také pozastaví nábor nových pracovníků a odloží zahájení druhé směny. Novinářům to v Ostravě oznámil víceprezident společnosti Kim Keun Sik.

Projděte si kompletní přehled firem z automobilového průmyslu, které se v Česku dostaly do těžkostí (ve skrolovacím boxu. Zpráva pokračuje pod ním) 

AUTOMOBILKY
Škoda Auto - Největší český výrobce automobilů ke konci loňského roku několikrát výrazně omezil výrobu, 19. prosince zahájil celopodnikovou odstávku, která skončí až v noci z 12. na 13. ledna. Vedení automobilky již také rozhodlo, že od ledna do června 2009 omezí výrobu na čtyři pracovní dny. Firma začala snižovat stavy agenturních pracovníků (zhruba 1500 jich už odešlo, zbylých asi 2500 má odejít počátkem letošního roku) a zlevnila své vozy. Firma také dosud nezveřejnila výhled výroby na letošní rok.

Tatra - Kopřivnická automobilka kvůli poklesu objednávek už dříve zrušila přesčasovou práci a přidala lidem dny volna navíc. V prosinci vedení rozhodlo, že propustí na začátku roku 569 zaměstnanců. Od loňského pololetí do konce března 2009 tak firmu opustí 1400 zaměstnanců místo dosud avizovaných 820. Tatra snížila své režijní náklady až o 28 procent a šetří rovněž u veškerých investic a výdajů.

Avia Ashok Leyland - Letňanský výrobce nákladních aut v listopadu oznámil, že v polovině prosince na sedm týdnů zastaví výrobu. Vedle toho chystá propouštění, první by měli firmu opustit agenturní zaměstnanci, kterých má 15.

Hyundai - Teprve před dvěma měsíci otevřená továrna společnosti Hyundai v severomoravských Nošovicích kvůli hospodářské krizi omezí výrobu na čtyři dny v týdnu. Ještě koncem prosince zástupci firmy tvrdili, že v ČR s omezením výroby nepočítají.

 

VÝROBCI AUTODÍLŮ:

AGC Automotive Czech - Sklárna, která v Chudeřicích u Bíliny na Teplicku vyrábí skla do aut, omezila výrobu a odstavila některá výrobní zařízení. Firma propustila několik lidí ve zkušební době a přerušila spolupráci s agenturními firmami.

Automotive Lighting - Společnost, která v Jihlavě vyrábí světlomety k automobilům, zastavila provozy na sériovou produkci 12. prosince, znovu byly spuštěny 4. ledna. Někteří zaměstnanci nastoupí až 11. ledna.

Bosch Diesel - Jihlavský výrobce čerpadel, který je největší firmou na Vysočině, přerušil výrobu od 15. prosince do 5. ledna. Kvůli poklesu zakázek firma loni propustila 425 zaměstnanců.

Brano Group - Výrobce autodílů 11. prosince zastavil výrobu, znovu se rozjela až 5. ledna. Společnost také reagovala na pokles poptávky propouštěním, od loňského července by do poloviny letošního roku měla mít o 400 zaměstnanců méně.

Cadence Innovation - Podstatná část zaměstnanců libereckého výrobce plastových dílů šla naposledy do práce 17. prosince, výroba se začala postupně rozjíždět 5. ledna. Firma také oznámila, že propustí až 300 z 2300 pracovníků.

Connaught Electronics - Irská firma, která vyráběla elektronické součástky pro automobily a zaměstnávala v Jiřicích u Humpolce 70 lidí, na začátku října ukončila výrobu.

Denso Manufacturing CZ - Liberecký výrobce autoklimatizací musel přerušit výrobu, rozjíždět se začala až 5. ledna. Ke snižování stavů pak využívá přirozené odchody zaměstnanců.

IAC Group - Hodonínský výrobce plastových výlisků v polovině prosince zastavil výrobu, znovu vyrábět by měl začít tento týden. Firma také uvedla, že propustí asi 60 ze 430 pracovníků.

Magneton - Kroměřížský výrobce alternátorů a startérů oznámil propuštění několika desítek lidí.

Motorpal - V jihlavském výrobci součástek do dieselových motorů je výroba omezena od 12. prosince do 12. ledna.

Saar Gummi Czech - Výrobce gumového těsnění pro automobily z Červeného Kostelce na Náchodsku začal kvůli poklesu prodejů aut propouštět, do konce loňského roku odešly desítky lidí.

TRW Lucas Varity - Jablonecká společnost, která produkuje brzdy, nevyrábí od 15. prosince; linky začaly znovu nabíhat 5. ledna. Kvůli poklesu výroby již propustila zhruba deset procent zaměstnanců; nyní v ní pracuje 1360 lidí.

Weisser&Griesshaber - Německý výrobce plastových dílů pro automobily loni oznámil, že uzavře svoji pobočku ve Znojmě a propustí všech 77 pracovníků.

Witte Automotive - Výrobce zámků, pantů či klik z Nejdku na Karlovarsku propustil do konce loňského roku zhruba 80 lidí z celkových 1300. Firma také na přelomu roku zastavila výrobu, většina zaměstnanců se do práce vrátí až příští týden.

Worthington Cylinders - Výrobce vzduchojemů z Hustopečí na Břeclavsku zastavil výrobu od 20. prosince do 7. ledna.


Nošovická automobilka spustila výrobu počátkem listopadu. Ještě před nedávnem její představitelé doufali, že se jí komplikace nedotknou. Pro letošní rok plánovala továrna vyrobit 185.000 osobních aut, plná výrobní kapacita je 300.000. Nyní zaměstnává kolem dvou tisíc lidí, jejich počet chce navýšit přes tři tisíce. Na výrobě automobilky Hyundai v Moravskoslezském kraji jsou nyní závislé desítky dodavatelů se stovkami zaměstnanců.

Čtěte také

Marketingový ředitel Hyundai Motor Europe Rae-Su Cho minulý týden na internetových stránkách Automotive News Europe potvrdil, že v Česku s žádným omezením výroby nepočítají. Hyundai podle něj chtěl ve svém novém závodě v Nošovicích udržovat plnou výrobu. Závod v Nošovicích vyrábí model i30, auto nižší střední třídy, a v této kategorii chce vyrábět i takzvané minivany, rodinná víceúčelová vozidla. 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist