Ministr průmyslu Martin Říman (ODS) chce prosazovat, aby stát přispěl lidem v příštích měsících na nákup nového auta. Příspěvek by byl zhruba 30 tisíc korun a týkal by se pouze vozů do 400 tisíc pořizovací ceny.

Je to jedno z opatření, o kterém v rámci krizového balíku už delší dobu mluví i někteří členové Topolánkovy Národní ekonomické rady (NERV), ale nejhlasitěji ho prosazují představitelé automobilového průmyslu.

Klíčové odvětví v recesi 

Právě toto klíčové odvětví tuzemské ekonomiky je drasticky zasaženo dopady světové recese. Lidé všude po světě prakticky přestali kupovat nová auta.

"Lobisté v podobě Svazu automobilového průmyslu, a teď myslím celoevropského, ne jen českého, dokonce tvrdí, že šrotovné bude mít pro státní rozpočet pozitivní dopad. Protože když do toho dáte 30 tisíc na jedno auto, tak na zaplacené DPH dostanete do státní kasy více," řekl ministr Říman v rozhovoru pro páteční Hospodářské noviny. Říman je pro tento postup.  

Více čtěte ZDE

"Tak na té argumentaci lidí z automobilového průmyslu něco je. Protože jestliže to omezíme autem za 400 tisíc korun, tak 19 procent ze 400 tisíc je skoro 80 tisíc korun. Což je přímým příjmem státní pokladny. Ale ta úvaha platí jen ve chvíli, pokud by si člověk to auto jinak nekoupil. Nám ale teď klesá průmysl a výroba právě v tomto okamžiku, tak to smysl má, protože ten člověk si to auto koupí teď. Nekoupí si ho až za tři roky, což by udělal bez té pobídky. A všichni věříme, že ta ty tři roky nebude průmysl klesat dvojciferným tempem," dodal Říman.


Podívejte se

Jak bude případné šrotovné nákladné pro státní rozpočet, to podle Římana záleží na vládě a na jejím rozhodnutí o podoběv této pomoci. "Kolik lidé na auto dostanou, jak dlouho to bude trvat, na co se to bude vztahovat atd... je čistě věcí politického rozhodnutí," prohlásil Říman v rozhovoru pro páteční HN.

Kalousek proti 

Proti šrotovnému se zatím zásadně staví ministr financí Miroslav Kalousek. „Jako politik, občan, poslanec si neumím představit, že bych byl pro takový návrh. Nemohu podpořit jak šrotovné, tak odpuštění daní pro jednu skupinu daňových poplatníků,“ řekl ministr financí ve čtvrtek.

Naopak vicepremiér Alexandr Vondra ve středu na zasedání ve Štrasburku prohlásil, že by se pomoc automobilkám v podobě šrotovného měla koordinovat v rámci celé Evropské unie.

Opoziční sociální demokracie ve svém návrhu počítá s jinou formou - ještě štědřejší - šrotovného. Každý majitel auta staršího deseti let by dostal sice jen 25 tisíc (čistého), ale směl by si koupit nové auto až za 1,5 milionu korun. 

Čtěte celý rozhovor s Martinem Římanen v pátečních Hospodářských novinách.

ctete-v-patek-530.gif
Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru