Zisk výrobce pneumatik Michelin SCA v loňském roce klesl o 54 procent na 357 milionů eur (10,2 miliardy korun). Důvodem byl prudký pokles poptávky po autech, který zrychlil hlavně v druhé polovině roku a výrazně snížil i poptávku po pneumatikách. Uvedla to společnost v pátečním prohlášení.

Michelin očekává další vysoký pokles poptávky po pneumatikách i v první polovině letošního roku. Firma neposkytla přesnou předpověď zisku, pouze uvedla, že by částečně mohla těžit z loňského zvýšení cen a poklesu nákladů na suroviny.

Objem prodeje se loni snížil o 2,9 procenta, v samotném posledním čtvrtletí se propadl až o 16 procent. Příjmy klesly o 2,7 procenta na 16,4 miliardy eur. Bez zahrnutí vlivu směnných kurzů však stouply o 1,1 procenta.

Provozní zisk bez mimořádných položek a výdajů se snížil o 44,1 procenta na 920 milionů eur. Podíl provozního zisku na tržbách, důležité měřítko ziskovosti, však klesl na 5,6 procenta z předchozích 9,8 procenta. Firma přitom v říjnu čekala snížení jen na sedm až 7,5 procenta, napsaly agentury AP a Reuters.

Více o tématu - čtěte ZDE

Výrobci automobilů a automobilových součástek mají nyní vážné problémy, protože světová finanční krize vedla k poklesu poptávky po automobilech. Krize zhoršila hospodářské výsledky celého sektoru a donutila firmy snížit produkci. Také Michelin v prosinci oznámil, že omezí aktivity ve většině svých továren po celém světě.

Michelin dominuje světovému trhu s pneumatikami spolu s japonským konkurentem Bridgestone a americkým rivalem Goodyear Tire & Rubber. Skupina vyrábí pneumatiky k nejrůznějším vozidlům, od jízdních kol po kosmické lodě. Turistům pomáhá Michelin mapami, průvodci, atlasy a počítačovými produkty.