Na pražském letišti ve čtvrtek začal konkurenční střet dvou středoevropských nízkonákladových aerolinií. Nováček na trhu, maďarský Wizz Air (WA), chce z pozice jedničky vytlačit slovenské SkyEurope (SE). Obě firmy se utkají o každoročně rostoucí skupinu "nízkonákladových" cestujících. Těch bylo loni v Praze téměř tři miliony.
Tržní podíl takzvaných low-cost dopravců v Praze vzrostl z necelých deseti procent v roce 2003 na loňských 23 procent. Počet jejich cestujících se od té doby zvýšil více než čtyřikrát. Ze tří milionů cestujících nízkonákladových firem připadlo loni na SkyEurope 1,1 milionu, což firmu řadí na pozici nízkonákladové jedničky a celkově dvojky na trhu za ČSA.
"Chceme mít letos podobná čísla a nadále zůstat jedničkou," řekl v rozhovoru pro šéf SkyEurope Jason Bitter. Společnost chce na léto rozšířit síť letů z Prahy do západní Evropy, naopak spoje z Vídně a Bratislavy zřejmě zredukuje.
První let Wizz Air z Prahy byl ve čtvrtek
Wizz Air, který ve čtvrtek z Prahy vypravil své první lety, nechce zůstat pozadu. "V Praze jsme na cestě k tomu, abychom se v příštím roce stali vedoucí nízkonákladovou leteckou společností v České republice," uvedl generální ředitel firmy József Váradi.
Wizz Air hodlá od léta zřídit v Praze svou jedenáctou základnu, což zjednodušeně znamená, že tu letadla budou zůstávat přes noc. Praha se stane domovským letištěm pro dva stroje Wizz Airu, SkyEurope mají na Ruzyni čtyři letouny. Wizz Air do svého letového řádu zařadil téměř stejná města jako SkyEurope.
Oba šéfové si dnes na dálku vyměnili několik slovních "špílců". "Oni nelétají na letiště, která jsou blízko měst," uvedl Bitter na adresu Wizz Airu. S nadsázkou dodal, že konkurenční letadla přistávají na poli. "Myslím si, že jde o propagandu SkyEurope, že některá letiště jsou klíčová," reagoval Váradi. "Létat podle letového řádu je pro ně sen," nedal se Bitter.
Podle šéfa Wizz Airu existují dva druhy leteckých společností. Ty, které prodělávají a musejí shánět peníze na finančním trhu, a ostatní. "Náš vývoj není závislý na kapitálovém trhu," uvedl Váradi s tím, že společnost je již třetím rokem v řadě v zisku. Ověřit jeho slova nelze, neboť Wizz Air výsledky nezveřejňuje.
Naopak s akciemi SkyEurope se obchoduje na burze a jejich finanční problémy jsou dobře známé. Firma od svého založení před šesti lety dosud nevykázala zisk. Podle předběžných výsledků za minulý finanční rok dosáhla čistá ztráta téměř 60 milionů eur.
Jak dnes uvedl vrchní ředitel financí a korporátních služeb Letiště Praha Petr Vlasák, obor nízkonákladové dopravy se bude na letišti dále rozvíjet. "Je to segment, který dále poroste, ale v dlouhodobém horizontu poroste letecká doprava jako celek," řekl. "V Praze je prostor pro všechny typy dopravců, je to otázka preferencí cestujících," dodal.
Srovnání cen letek Wizz Air a SkyEurope na 1. červenec 2009
Destinace | Wizz Air | SkyEurope* |
Paříž Beauvais (WA); Paříž Orly (SE) | 1079 Kč (30. červen) | 1711 Kč |
Řím Fiumicino | 1349 Kč | 1421 Kč |
Londýn Luton | 1079 Kč | 1421 Kč |
Brusel Charleroi (WA); Brusel National (SE) | 399 Kč | 1421 Kč |
Milán/Bergamo | 1079 Kč | 1131 Kč |
* ceny jsou přepočteny z eur na koruny podle aktuálního kurzu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist