Za nové vozy dráhy již loni zaplatily zálohy, letos tak doplatí 3,6 miliardy korun. Loni se zálohami na letošek do obnovy vozového parku vložily 4,5 miliardy Kč. "Vlak je náš základní výrobní prostředek a má naši investiční prioritu," řekl finanční náměstek generálního ředitele drah Michal Nebeský.
Na kolejích se letos objeví například 12 nových pantografů City Elefant, 46 regionálních motoráčků nebo 13 modernizovaných vagonů pro motorové vlaky. Celková částka se může ještě zvýšit, neboť dráhy chtějí do konce března vypsat tendry na nákup 100 rychlíkových vagonů a pronájem osmi motorových jednotek pro rychlíky Praha - Rakovník a Praha - České Budějovice.
Zastaralý vozový park patří k největším problémům drah. České vlaky s průměrným věkem 26 let jsou v Evropě mezi nejstaršími. Na obnovu vozového parku získaly dráhy zhruba osm miliard za prodej majetku SŽDC. Konkurenční dopravci transakci kritizují jako nepovolenou státní podporu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist