Největší evropská automobilka Volkswagen v pondělí poprvé po 25 letech zavedla ve svých německých závodech omezený pracovní režim. Některé výroby, zejména montážní linky, zůstanou do neděle stát.
V německých koncernových závodech Volkswagenu, jemuž patří také česká společnost Škoda Auto, se omezení výroby týká zhruba dvou třetin z 92 000 zaměstnanců, tedy zhruba 61 000 lidí. Výrobu opět nastartuje noční směna 1. března. Odstávka se naopak netýká úseku výzkumu a vývoje a části výroby komponentů.
V režimu omezené výroby nyní pracují mateřský závod ve Wolfsburgu i pobočky v Emdenu, Hannoveru, Zwickau a Drážďanech.
Omezení práce se netýká jen Německa
I Volkswagen sice profituje z takzvaného šrotovného, tedy prémie, kterou vyplácí stát za koupi nového vozu a zároveň sešrotování nejméně devět let starého auta, ale zvýšená poptávka se týká hlavně malých vozů. Takovými jsou u VW modely Fox a Polo, které se však nevyrábějí přímo v Německu.
Omezování práce se netýká jen Německa. Škoda Auto letos v prvním pololetí vyrábí jen čtyři dny v týdnu, výjimkou bude na konci února a v březnu výroba Škody Fabie. Její odbyt se v posledních týdnech zvednul právě především díky šrotovnému v Německu. Ostatní modely na tom ale tak dobře nejsou.
Bratislavský závod Volkswagenu zastavil na více než týden práci už minulé pondělí. V pobočce, která v lednu zaměstnávala kolem 7500 lidí, bude výroba luxusních sportovně-užitkových vozů Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne stát až do úterý.
Maďarská továrna automobilky Audi, která patří rovněž do skupiny Volkswagen, zastavila montáž aut a výrobu motorů ode dneška do konce února. Údajně tak činí v souladu se stejnými opatřeními, která zavedla koncernová mateřská společnost v Německu. V maďarském Györu pro Audi pracuje 5800 lidí.
Volkswagen varuje: Automobilová krize se prohlubuje
Bratislavský Volkswagen zastavil výrobu. Zaměstnanci míří na nucenou dovolenou
Volkswagen počítá v tomto roce za celý koncern s poklesem obratu o deset až 12 procent. Loni ještě celý koncern zaznamenal rekordní odbyt, když na celém světě prodal 6,23 milionu aut, což je o 0,6 procenta více než v předchozím roce. V průběhu roku se však i u VW trend obrátil a tempo růstu značně ochablo.
Na úsporný pracovní režim najely také další automobilky jako BMW a Daimler. Firmy se tak snaží čelit dramatické odbytové krizi na nejdůležitějších trzích v USA, západní Evropě či Japonsku.
Krize německého automobilového průmyslu těžce doléhá také na dodavatele automobilových součástek, kteří byli rovněž nuceni výrobu omezit.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist