Francouzská společnost Sanofi-Aventis uspěla se svou nabídkou na koupi českého výrobce léků Zentiva a nyní má již 94 procent akcií této firmy. Sanofi to sdělila ve středečním oznámení. Nabídka, jejíž platnost vypršela 20. února, oceňuje Zentivu na 43,9 miliardy korun.

Šance na úspěch nabídky se výrazně zvýšily poté, co se minulý týden rozhodly prodat své podíly Sanofi společnosti PPF a J&T. PPF měla v Zentivě 24,3 procenta a J&T držela 7,6 procenta.

Vedení a zaměstnanci firmy, kteří drží téměř šest procent akcií Zentivy, se již dříve zavázali, že tento podíl Sanofi-Aventis prodají. Nabídku už schválila Česká národní banka a podmíněně i Evropská komise.

O Zentivu usilovala i PPF

Nový generální ředitel Sanofi Chris Viehbacher uvedl, že převzetí Zentivy ukázalo firmě možnosti růstu prostřednictvím diverzifikace. "Tato operace je typickým příkladem toho druhu akvizice, jakou od naší společnosti chci, a je to součást našich snah o diverzifikaci a posílení podnikání v oblastech, kde existují atraktivní příležitosti k růstu," řekl.

Sanofi usilovala o převzetí celé Zentivy od června loňského roku. Musela mezitím vybojovat souboj s přední českou finanční skupinou PPF, která o Zentivu rovněž stála a loni v květnu na ni podala nabídku při ceně 950 korun za akci. Na to Sanofi odpověděla nabídkou 1050 korun, později zvýšenou na 1150 korun.

Sanofi po získání většiny v Zentivě podle analytiků bude pravděpodobně usilovat o odchod firmy z burzy. "Myslím si, že do konce roku by Zentiva mohla opustit pražskou burzu, pokud to bude technicky proveditelné," uvedl již dříve analytik Atlantik FT Milan Vaníček. Podle Karla Potměšila z analytické společnosti Cyrrus může být stažení z burzy realitou již do poloviny roku v závislosti na rozhodnutí Sanofi.

Více o tématu - čtěte ZDE

Zentiva se zaměřuje na výrobu takzvaných generik, což jsou levnější kopie originálních léků, kterým vypršela patentová ochrana. Po převzetí Zentivy bude Sanofi na perspektivním trhu generik 11. největším dodavatelem na světě.

Viehbacher již tento měsíc uvedl, že chce rozšířit záběr Sanofi pomocí malých a středně velkých akvizicí v oboru generik, vakcín a volně prodejných léků. Cílem je udělat ze společnosti dodavatele farmaceutických produktů s nízkým podnikatelským rizikem a globálním záběrem.