Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo stavbu obchvatu Kolína. Nahradí nynější trasu silnice I/38, která prochází téměř středem města, a podstatně zrychlí dopravu. Do provozu by měl být uveden do prosince 2010, řekl při zahájení stavby generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Náklady na stavbu jsou 2,7 miliardy korun včetně DPH.

Podívejte se, kudy obchvat odvede auta z centra Kolína - ZDE

Obchvat bude dlouhý téměř osm kilometrů. Součástí stavby budou tři mimoúrovňové křižovatky, 12 mostů a sedm protihlukových stěn a valů. Projekt počítá s úpravami železniční trati i současných komunikací, přeložkami inženýrských sítí, stavbou nových přístupových komunikací i výsadbou zeleně.

Data o stavbě

Hlavní trasa
délka:
7957 m

Počet stavebních objektů: 123

Počet mostů: 12 (celková délka mostů: 1266 m)

Mimoúrovňové křižovatky: 3
Zhotovitel: Sdružení Kolín: Strabag,
Metrostav, PSVS

Cena stavby dle smlouvy bez daně:
1 904 601 581 Kč

Zdroj:ŘSD

Hlavním cílem stavby, po které obyvatelé volají již řadu let, je odvedení  tranzitní dopravy v regionu mimo zástavbu v Kolíně.  Realizací stavby bude dosaženo zvýšení bezpečí v obytné části centra Kolína. Zároveň dojde ke zlepšení plynulosti a bezpečnosti dopravy v regionu.

Vzhledem k rozsahu stavby, k jejímu echnickému řešení a k požadovanému velmi krátkému časovému horizontu na provedení se uvažuje o uvedení bchvatu do provozu a do trvalého užívání v celé délce v jednomu termínu.

Nová silnice povede jižně od centra Kolína a bude procházet katastrálními územími Kolína, Štítar, Polep, Nové Vsi a Nebovid. Trasa je vedena převážně po zemědělsky využívaných pozemcích, v dílčích částech se přibližuje k zástavbě.

A právě nevyřešené majetkové spory dlouho bránily zahájení stavby. Někteří vlastníci pozemků nepřistoupili na podmínky jejich výkupu, bylo proto zahájeno vyvlastňovací řízení.

 

Loni byl na pozemcích pod budoucí trasou zahájen záchranný archeologický průzkum, který bude pokračovat i letos. Na podzim se pak také začaly stavět nové drážní objekty. ŘSD má zatím stavební povolení na první úsek stavby a připravuje vydání povolení pro další části.

Podívejte se také

Na spolufinancování by se měla podílet Evropská unie, a to prostřednictvím operačního programu Doprava, který může pokrýt až 85 procent výdajů. ŘSD by z tohoto programu mohlo čerpat na své projekty v letech 2007 až 2013 přes 70 miliard korun.

Podívejte se, kudy obchvat odvede auta z centra Kolín