Kancléřka na tiskové konferenci v Mnichově po setkání se špičkami průmyslových svazů řekla, že pomoc automobilce Opel, jíž hrozí finanční problémy, je ve vládní odpovědnosti.

Současně však potvrdila dosavadní postoj vlády, že stát může uvažovat o pomoci pouze společnostem, které budou mít pozitivní vyhlídky do budoucna. O dalším osudu továren Opelu budou v Bruselu jednat ministři Evropské unie s vedením automobilky GM.

Debata o tom, zda by Německo mělo nějakým způsobem Opelu pomoci, se zasekla na tom, že firma vládě nepředložila dostatečně propracovanou koncepci svého dalšího rozvoje. Nejasnosti jsou například kolem práv k patentům Opelu, jenž má v Německu i své vývojové centrum.

Složité vztahy

"Co se týká Opelu, podmínky vazeb na General Motors a další jsou tak složité, že máme politickou odpovědnost být nápomocni například při případném odloučení General Motors a Opelu nebo jejich částečné nezávislosti," připustila kancléřka. Zároveň však odmítla zvláštní zacházení s touto automobilkou, neboť pro všechny musí platit stejná kritéria.

 

 

 


GM Europe na konci února představila záchranný plán, podle kterého se má německá divize od mateřské firmy částečně oddělit. Detaily plánu na záchranu automobilky ale zatím nejsou hotové. Na Opel doléhají především problémy mateřské GM. Jeho malé vozy i vlajková loď, automobil roku Opel Insignia, se i v současné krizi prodávají relativně dobře.

Opel požaduje od států, na jejichž území působí, pomoc v celkovém objemu 3,3 miliardy eur (zhruba 90 miliard korun). Ředitel GM Europe Carl-Peter Forster tento týden v rozhovoru pro německou rozhlasovou stanici Deutschlandfunk uvedl, že se jedná o státní garance, ne o úvěry. O pomoci Opelu se hovoří od minulého podzimu.

Říman: pád Opelu by mohl pomoci českým výrobcům

Podle českého ministra obchodu a průmyslu Martina Římana by pád německé automobilky mohl českým výrobcům osobních vozů přinést pozitiva. "Myslím, že tu situaci neovlivní nijak významně negativně. Možná, že by jí ovlivnil dokonce pozitivně, protože ten volný prostor by musel někdo zaplnit, což je příležitost," uvedl Říman.

Podle něj by konec německé automobilky výrazněji neovlivnil ani české dodavatele, které dodávají součástky právě General Motors. V Česku jich je zhruba 25, ale drtivá většina z nich dodává výrobky pro více automobilek.