Druhý nejvyšší soud EU ve středu informoval na svých webových stránkách, že obchodní značku "Budweiser" v Evropské unii si nemůže zapsat americký pivovar Anheuser-Bush. Soud tak potvrdil dřívější rozhodnutí, které Anheuser-Busch brání v registraci.

Ředitel budějovického Budvaru Jiří Boček serveru iHNed.cz řekl, že verdikt vítá, ale odmítl blíže reagovat s tím, že ještě o něm nemá žádné bližší informace. „Rozhodnutí soudu v Lucemburku rozhodně vítáme. Považujeme jej za logickou reakci na stav, kdy má Budějovický Budvar registrovanou ochrannou známku s prvkem Budweiser ve většině členských zemích EU,“ řekl později v reakci Petr Samec, tiskový mluvčí Budějovického Budvaru.

„Toto rozhodnutí výrazně stabilizuje známkoprávní pozici Budějovického Budvaru v EU. Pokud by totiž byla komunitární známka společnosti Anheuser-Busch registrována, vedlo by to k souběžnému užívání známek v některých členských zemích, což by mohlo vyvolat novou vlnu soudních sporů,“ dodala Mgr. Helena Lejtnarová, právnička Budějovického Budvaru. 

Budvar má známku v Německu a Rakousku, znělo odůvodnění soudu

"Soud potvrdil rozhodnutí OHIM nezapsat výraz 'Budweiser' jako ochrannou známku společenství ve prospěch amerického pivovaru Anheuser-Busch zejména pro pivo," uvedl tribunál v prohlášení. "Právo na obchodní užívání výrazu 'Budweiser' pro pivo již totiž bylo přiznáno v Německu a Rakousku českému pivovaru Budějovický Budvar," píše se také v textu.

Soud také připomněl, že proti středečnímu rozhodnutí lze do dvou měsíců podat odvolání.

"Soud konstatuje, že Budějovický Budvar předložil reklamní materiály a faktury týkající se starší ochranné známky, adresované klientům v Německu a Rakousku za účelem uvádění piva na trh během pěti let předcházejících zveřejnění přihlášky ochranné známky společenství Anheuser-Busch. Soud uvádí, že tyto reklamní materiály a faktury představují důkaz o tom, že český pivovar starší ochrannou známku skutečně užíval," uvedl lucemburský tribunál ve zdůvodnění svého rozhodnutí. 

Více než stoletý souboj pivovarů

O značky "Budweiser" či "Bud" se Anheuser-Busch dlouhodobě na různých trzích pře s českobudějovickým Budvarem. Pivovar v Budějovicích, který němečtí přistěhovalci pojmenovali Budweiser, byl založen v roce 1895. Americký Anheuser-Busch ale zavedl svoji vlastní americkou značku Budweiser v roce 1876. Oba pivovary bojují o značku Budweiser a její různé obměny již více než 100 let. Většina sporů ale spadá do nedávných let, kdy Budvar zvýšil export.

V EU si Anheuser-Busch před více než deseti let v roce 1996 požádal o registraci obchodní značky "Budweiser". Budějovický Budvar se ale proti tomuto kroku amerického pivovaru, který loni koupila belgická skupina Inbev, postavil. 

Anheuser-Busch chtěl tehdy zapsat spornou známku pro různé druhy piv a sladové alkoholické i nealkoholické nápoje. Budějovický Budvar argumentoval mimo jiné staršími mezinárodními ochrannými známkami a označeními, které už měl zapsány. OHIM to uznal a shledal, že výrobky uvedené v přihlášce amerického pivovaru jsou v podstatě shodné s výrobky, kterých se týká starší ochranná známka českého podniku.

Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) pak podpořil námitky českého pivovaru. Americký konkurent se ale odvolal - nejprve k OHIM a následně pak i k druhému nejvyššímu soudnímu dvoru EU.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist