Firmy a živnostníci budou mít levnější auta. Podnikatelé totiž s velkou pravděpodobností již od dubna budou moci při nákupu nového vozu u všech osobních automobilů uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty (DPH). Počítá s tím novela, kterou ve čtvrtek schválil Senát. Normu nyní dostane k podpisu prezident republiky Václav Klaus.

Na změně vydělají hlavně automobilky, naopak tratit bude stát, který kvůli daňové změně přijde na daních o 2,4 miliardy korun.

Podnikatelé si dosud mohli daň odečítat jen u aut vybavených pevnou mřížkou. Tu si často nechávali namontovat i do osobních aut, jako užitkové pak vykazovali i některé verze luxusních značek. Opozice tvrdí, že opatření pomůže jen podnikatelům, kteří toho budou zneužívat.

Zástupci podnikatelů ale pokládají novelu za dlouho očekávanou a vítanou zprávou pro firmy, které tak ušetří na nákladech. "Očekáváme, že díky možnosti odpočtu DPH při nákupu nového auta dojde k oživení poptávky a prodeje zejména u užitkových aut. Zároveň toto opatření bude povzbuzením pro celý automobilový průmysl a na něj napojená dodavatelská odvětví, kde v posledních měsících propadla výroba a prodej," uvedl již dříve prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Podívejte se na příklady, kde auta zlevní
(článek pokračuje pod grafikou)

 

 

Až doteď si mohli podnikatelé odečíst devatenáctiprocentní daň jen na nákladní a užitková auta nebo na speciálně upravené vozy s mřížkou. To by od 1. dubna mělo skončit. "Pomůže to malým podnikatelům, kteří nemají na velká auta. Když si koupí třeba fabii, tak si budou moci odečíst DPH, aniž by si auto museli znehodnocovat mřížkou," odůvodňoval návrh ministr financí Miroslav Kalousek.

Například právě fabia, která se dnes prodává za 229 tisíc korun, bude bez daně pro firmy o 43 500 levnější.

Možnost odečíst si DPH na všechna auta zřejmě rozhýbe trh s auty. Spousta firem totiž odložila nákup firemního auta právě na dobu, až začne návrh platit. A trh s auty, která nakupují firmy, se i kvůli tomu skoro zastavil. "Chceme nakoupit několik firemních aut, ale počkáme si. Investice do mřížek je zbytečný výdaj," říká například šéf firmy První Chodská Vladimír Zábranský. A stejně jako on čekají stovky dalších podnikatelů.

Automobilky vydělají

Na změně vydělají hlavně automobilky. Žádná z nich si ale zatím netroufne odhadovat, o kolik jí stoupnou tržby. Přesné propočty nemá ani ministerstvo financí. "Čekáme určitě oživení. Naším nejprodávanějším vozem pro firmy je Škoda Octavia, takže u ní by se to mělo odrazit nejvíce," předpovídal po schválení poslanci mluvčí mladoboleslavské Škodovky Jaroslav Černý.

A podobně mluví i další automobilky. "Změna zákona prodeje zvýší. Jednoznačně to poznáme, a to je pro nás Česko jen malým trhem," přizvukoval mu mluvčí nošovické továrny Hyundai Petr Vaněk.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist