Kamionoví dopravci zaplatili za první tři měsíce letošního roku na mýtném 1,28 miliardy korun, což je zhruba o 16 procent meziročně méně. Po téměř dvacetiprocentních propadech v lednu a únoru se v březnu pokles zmírnil na necelých deset procent. Ve středu to sdělil mluvčí projektu MYTO CZ David Šimoník.

"Z toho vyplývá, že po špatném začátku roku se silniční doprava v České republice začíná vzpamatovávat," řekl Šimoník. Karel Feix, šéf firmy Kapsch, která systém provozuje, odhadl celoroční výši mýtného - v případě, že bude březnový trend pokračovat - na více než pět miliard korun. Loni to bylo 6,14 miliardy.

Výběr mýta klesá méně než průmysl

Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které mýtný systém vlastní, připomněla, že pokles u vybraného mýtného je menší než propad průmyslové výroby v ČR. Ta šla počátkem roku dolů o více než 20 procent.

"Na vývoji denních příjmů z mýta lze pozorovat, že se zřejmě projevují opatření k oživení některých průmyslových sektorů, které se významně podílejí na silniční nákladní dopravě," řekl Šimoník. Příkladem prý může být výroba automobilů.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se zatím vztahuje pouze na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Od loňského listopadu mýtné platby v důsledku ekonomické krize meziročně klesají.

 Výběry mýtného v mil. Kč
 2009 20082007 
leden
 400 497 422
 únor 413 508 416
 březen 469 517 479
 celkem* 1282 1523 1318

 

*za čtvrtletí, zaokrouhleno

zdroj: MYTO CZ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist