Provozní zisk německé automobilky Volkswagen se v prvním čtvrtletí letošního roku snížil o 76 procent na 312 milionů eur (8,4 miliardy Kč). Oznámila to dnes firma, jejíž součástí je rovněž česká Škoda Auto.
Bez zahrnutí jednorázového příjmu z prodeje brazilské divize by se Volkswagen dokonce propadl do provozní ztráty. Výsledky za první čtvrtletí totiž zahrnují mimořádný příjem 600 milionů eur z prodeje brazilské divize těžkých nákladních automobilů strategickému partnerovi MAN, píše agentura Reuters.
Společnost rovněž potvrdila, že počítá s poklesem zisku také v celém letošním roce. "Vzhledem k mimořádně slabým obchodům v prvních třech měsících roku 2009 nadále očekáváme, že zisky nedosáhnou úrovně z předchozího roku," uvedla firma.
Čistý zisk automobilky podle agentury Bloomberg dosáhl výše 243 milionů eur, trh přitom počítal s čistým ziskem 419,5 milionu eur. Ve stejném období loni VW dosáhl zisku 929 milionů eur, propad je důsledkem negativních dopadů recese na prodeje vozů značek skupiny.
Jedinou dobrou zprávou z výsledků byly tržby, které za první tři měsíce dosáhly 24 miliardy eur, zatímco trh čekal 23,7 mld. eur.
Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Většinovým akcionářem podniku je německý producent luxusních vozů Porsche, který začátkem letošního roku zvýšil svůj podíl ve Volkswagenu na 50,8 procenta. Jeho cílem je získat ve VW v dohledné době 75 procent.
Malý Up! budou Němci montovat na Slovensku
Německý koncern ve středu také oznámil, že bude vyrábět nový městský rodinný automobil ve svém bratislavském závodě. Koncern v tiskovém prohlášení potvrdil , že hodlá do výroby vozidla investovat celkem 308 milionů eur (zhruba 8,3 miliardy Kč).
První auta nové modelové rodiny mají sjet z bratislavských výrobních pásů v roce 2011 a mají být vyvážena do celého světa. Budou vyráběna ve tří- i pětidveřových provedeních, a to pod značkami Volkswagen, Seat a Škoda. Díky výrobě nového modelu má být ve slovenské metropoli zajištěno kolem 1500 pracovních míst.
Dosud se o umístění investice pouze spekulovalo. I když byla Bratislava nejvážnějším uchazečem, hovořilo se také o možné výrobě nových aut ve Vrchlabí, kde má svůj závod dceřiná firma Volkswagenu Škoda Auto, nebo v koncernových závodech v Indii či Rusku. Za investici se v březnu v sídle koncernu ve Wolfsburgu přimlouval i slovenský premiér Robert Fico. Slovenská vláda rovněž automobilce slíbila podporu pro investici.
"Náš tým u Volkswagenu na Slovensku je optimálně připraven na požadovanou flexibilitu k výrobě nové New Small Family," prohlásil šéf koncernu Martin Winterkorn a zdůraznil, že už dnes se v Bratislavě "pod jednou střechou" úspěšně vyrábí automobily čtyř značek.
Automobily nové modelové řady s pracovním označením New Small Family mají být založeny na koncepci řady Volkswagen up!. Prototypy automobilů, které navážou na výrobu modelu Lupo, byly představeny na frankfurtském autosalonu už v roce 2007. Vozítka mají mít spotřebu do 3,5 litru na 100 kilometrů.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist