Italská strojírenská společnost Fiat Group SpA oznámila, že je v závěrečném jednání o převzetí minoritního podílu v problémové automobilce Chrysler a dohoda by měla být uzavřena do 30. dubna letošního roku. Informovala o tom ve čtvrtek agentura Reuters.
"Konečné podmínky transakce se stále projednávají s americkým ministerstvem financí a dalšími důležitými akcionáři," uvedl Fiat v prohlášení, ve kterém také ohlásila ztrátu v prvním čtvrtletí letošního roku ve výši 410 milionů eur (11,03 miliardy korun).
Ještě ve stejném období loňského roku skončila společnost se ziskem 405 milionů eur. Důvodem byl hlavně prudký propad prodeje aut způsobený globální ekonomickou krizí.
Příjmy Fiatu se snížily o 25 procent na 11,3 miliardy eur. Provozní ztráta činila 129 milionů eur proti zisku 783 milionů eur v období leden až březen 2008. Fiat ale stále očekává, že poptávka po automobilech se v letošním roce zlepší. Kromě hlavní značky Fiat společnost vyrábí také automobily značek Lancia a Alfa Romeo.
Dohoda Chrysler a Fiat
Partnerství, které bylo v zásadě domluveno už v lednu, by umožnilo Chrysleru využívat technologii Fiatu k výrobě menších aut a ekologicky čistších motorů. Fiat by měl zase možnost vyrábět své vozy Alfa Romeo a Fiat 500 v továrnách Chrysleru a prodávat je u jeho prodejců. Šéf Fiatu Sergio Marchionne a obchodní ředitel firmy Alfredo Altavilla jsou od minulého týdne v USA, kde jednají s druhým prezidentem Chrysleru Tomem LaSordou. Marchionne jedná s Chryslerem a UAW v Detroitu a zároveň vede rozhovory s představiteli ministerstva financí ve Washingtonu.
Americká vláda snížila původní podíl Fiatu v Chrysleru z 35 na 20 procent. Chrysler bude muset zmodernizovat své výrobní postupy a továrny. Pak teprve vláda povolí Fiatu navýšit podíl v Chrysleru zpět na 35 procent.
Někteří prodejci Chrysleru nyní očekávají, že Fiat začne vyrábět své vozy ve Spojených státech do konce roku 2010. Vlastník prodejen Chrysleru v Denveru John Schenden předpokládá, že bude prodávat fiaty už během 18 měsíců. Jak uvedl, prodejci Chrysleru jsou navrhovanému spojení s Fiatem velmi nakloněni. Chrysler však nezveřejnil, kdy hodlá fiaty uvést na trh.
Znalci automobilového průmyslu nicméně odhadují, že potrvá dva až tři roky, než budou továrny Chrysleru schopny vyrábět a prodávat menší vozy. Přetrvávají také pochyby, zda bude pár modelů Fiatu k záchraně Chrysleru stačit. Navíc malá auta vynášejí méně než dodávky a sportovně-užitkové vozy.
Fiat má nejspíše zájem o Opel
Fiat se ve zprávě nezmínil o případném zájmu o německou automobilku Opel, divizi americké General Motors. V médiích rostou spekulace, že Fiat má o divizi zájem. Německý časopis Spiegel dokonce na internetových stránkách uvedl, že Fiat by mohl podepsat předběžnou dohodu o koupi majoritního podílu v Opelu již příští úterý. Fiat a Opel zprávu odmítly komentovat.
Fiat se nyní úporně snaží, aby věřitelé a odbory podpořili dohodu o získání podílu v Chrysleru. Americká vláda již pohrozila, že pokud se nepodaří dohodu uzavřít, nechá Chrysler zbankrotovat, napsaly agentury AP a Reuters.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist