Zachrání se německá automobilka Opel před bankrotem? Všichni tvrdí, že o záchranu usilují, přesto před pátečním jednáním i během nich přetrvávaly velké otazníky a nejasnosti. Na pětadvacet tisíc zaměstnanců Opelu v Německu tak dlouho nevědělo , jaký osud jejich ztrátový podnik čeká.
I páteční jednání přinesla řadu překvapení. Již dopoledne oznámil Fiat, že se jednání nezúčastní, neboť podmínky, které tomu předcházely nehodlal akceptovat. Jediným hráčem ve hře o Opel tak zůstala kanadská Magna, která byla favoritem i pro německou vládu.
Hlasy, které pátečnímu jednání Merkelové a spol. předcházely, tvrdily, že pokud se Magna dohodne na podmínkách s GM, nebude pro vládu problém tuto dohodu posvětit.
Po 16:00 pak oznámila agentura Reuters, že se GM s Magnou dohodly na základních obrysech záchrany automobilky Opel. O situaci v GM a Opelu také jednali v Bruselu ministři průmyslu států EU.
Vývoj jednání jsme sledovali v on-line přenosu.
On-line reportáž
General Motors, automobilku se stoletou tradicí čeká v nejbližších dnech krach, hovoří se o pondělí 1. června. Centrála v Detroitu nakonec ve čtvrtek oznámila, že se jí podařilo přesvědčit většinu věřitelů, aby své dluhopisy v celkové hodnotě 27 miliard dolarů vyměnili za akcie GM, což byla jedna ze stěžejních podmínek pro to, aby americká federální vláda těžce ztrátové automobilce poskytla další kapitál.
Navzdory dohodě se ale General Motors asi nevyhne bankrotu. Ten by byl patrně největší ze všech amerických podniků.
GM vyhlásí bankrot během pár dní. Bude však podle představ automobilky - čtěte ZDE
Bankrot GM se blíží. Omezuje už počet dodavatelů v Severní Americe - čtěte ZDE
Podle agentury AP GM v rámci restrukturalizace v pondělí také GM oznámí, že uzavře 14 továren. Měl o tom informovat zdroj obeznámený se situací uvnitř automobilky.
Společnost GM v roce 1962 kontrolovala více než polovinu domácího trhu. V loňském roce však její tržní podíl ve Spojených státech činil pouze 22 procent.
Krach největší americké automobilky GM otřásá i evropským byznysem a politikou. GM v Evropě zaměstnává kolem 56 tisíc lidí, z toho skoro polovinu v Německu ve čtyřech závodech firmy Opel.
Pro Opel hledá spolková vláda vhodného investora. Hlavními uchazeči jsou italský Fiat a kanadsko-rakouský výrobce autodílů Magna. Ti dostali ve středu pozdě večer podle webu listu Die Welt statut preferovaných zájemců a mají přístup k účetním knihám podniku.
Záchrana Opelu přijde na miliardy. Má to smysl? - čtěte ZDE
Prodej Opelu: Německá vláda preferuje Fiat a Magnu, úvěr však zatím neposkytne - čtěte ZDE
Magna má - na rozdíl od italského Fiatu - dostatek volného kapitálu, což se spolkové vládě zamlouvá. "Nabídka Magny se jeví jako nejlepší," prohlásil ve středu ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg.
Jednání o budoucnosti Opelu skončila ve čtvrtek nad ránem bez výsledku.
Nečekané a nemilé překvapení si na jednání si připravil mateřský koncern GM. Američané zcela překvapivě přišli s požadavkem na více peněz. Bez ohledu na avizovaných 1,5 miliardy eur v podobě překlenovacího úvěru pro dceřiný Opel, požadali o dalších 300 milionů eur.
Zástupci německé a americké vlády, spolkových zemí, potenciálních investorů se po více než osmihodinové noční schůzce nedokázali dohodnout ani na poskytnutí překlenovacích úvěrů a vytvoření modelu přechodné správy automobilky do doby, než ji převezme vybraný investor.
Nepřipravené a bizarní jednání
Američané zaskočili německé partnery požadavkem, aby spolková vláda zvýšila překlenovací úvěr pro Opel v průběhu jeho restrukturalizace z 1,5 na 1,8 miliardy eur.
Na tom se jednání zadrhlo. Americké ministerstvo financí podle německých médií vyslalo do Berlína "vyjednávače třetí kategorie", kteří neměli potřebné pravomoci.
"Jednání muselo být několikrát přerušeno, aby Američané mohli s Washingtonem konzultovat odpověď na určitou otázku," poznamenává server Spiegel Online.
Do situace kolem Opelu se zapojí i Evropská unie (EU), která ale nechce řešit pouze složitou situaci německé automobilky, ale i celkový dopad podnikání General Motors v unii.
Proto je třeba, aby řešení bylo celoevropské, tedy aby k němu přispěly všechny členské státy. V předvečer páteční bruselské schůzky ministrů hospodářství a průmyslu kvůli situaci v Opelu to řekl místopředseda Evropské komise Günter Verheugen.
"Evropská komise neřeší jenom Opel. Řešíme (problematiku) GM v Evropě. Jedná se také o (divize GM) Vauxhall a Saab. Ve členských státech jsou také některé továrny, které přímo řídí General Motors Europe, a ne jedna z těchto tří automobilek. Navíc všude v Evropě jsou (jejich) dodavatelé," řekl Verheugen.
Podle nej tak může existovat jen evropské řešení. "Počítám s tím, že (na schůzce v Bruselu) poskytnou kompletní a transparentní informace všechny vlády, nejen Německo," dodal.
Italský Fiat oznámil, že se nezúčastní pátečního jednání s německou vládou, protože považuje její požadavky za přemrštěné. Informovala o tom v pátek agentura Reuters.
"Požadavek vlády, aby Fiat poskytl Opelu peníze na provoz do doby, než vláda nerozhodne o načasování a podmínkách překlenovacího úvěru, znamenají pro turínskou firmu zbytečné a bezdůvodné riziko," uvedl v ranním prohlášení generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne.
Poznamenal také, že je nesmyslné očekávat, že Fiat poskytne finanční pomoc, když se zatím nedostal ani k úplným finančním záznamům Opelu.
Magna podle serveru spiegel.de zřejmě napodobí Fiat a odstoupí od pátečních rozhovorů. Koncern Franka Stronacha je údajně těžce rozčarován vyjednávacím stylem americké delegace a ke schůzce v kancléřském úřadu tak vůbec nemusí dojít.
Zástupce Magny a GM podle Spiegelu vyjednávali od čtvrtečního večera až do druhé hodiny ranní. Od šesté hodiny ráno rozhovory opět pokračují a výsledek je stále v nedohlednu. Vyjednávání se stále točí kolem patentů, licencí a trhu.
Podle Magny však Američané brzdí jakýkoli pokus o konsens. "Nejsme si jisti, zda Američané vůbec chtělí Opel prodávat," cituje Spiegel svůj zdroj.
Prodej Opelu opět na vlásku. Fiat se nezúčastní pátečního jednání
Podle agentury Bloomberg uvedl Jürgen Reinholz, ministr hospodářství Durýnska, že Německo si pro převzetí Opelu zvolí nabídku Magny. Podmínkou je její dohdoa s GM. "Vše nyní ukazuje na to, že Magna je preferovaným investorem," prohlásil.
"Klíčové je, aby se zástupci GM a Magna dohodli na budoucí spolupráci včetně řešení jak vyhovět požadavku GM na přísun hotovosti, aby Opel mohl nadále fungovat. Pokud k dohodě nedojde, nemá Opel nic jiného na výběr, než insolvenční řízení"
Požadavek GM na překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy euro pro Opel v sobě obsahuje podmínku zaplacení 450 milionů euro v hotovosti dopředu před dokončením transakce, uvedl ve čtvrtek šéf GM Fritz Henderson.
Při záchraně Opelu musí být dodrženy veškeré zákony a pravidla EU, prohlásil šéf Evropské komise José Manuel Barroso před páteční schůzkou v Bruselu.
Připomněl, že už v březnu se ministři hospodářství a průmyslu členských zemí shodli na tom, že bez předchozí koordinace s ostatními zaangažovanými zeměmi nesmí dojít k žádným zvláštním opatřením.
Podrobněji se k situaci kolem Opelu nevyjádřil.
Prodejci vozů Opelu v pátek odpoledne důrazně varovali před následky případné insolvence automobilky. Většina z 2000 prodejců Opelu v Německu by ji nepřežilo, řekl magazínu Autowoche mluvčí svazu prodejců Thomas Bielig.
"Insolvence by sice byla z hlediska vztahu mezi Opelem a GM určitým posunem, ale z našeho pohledu by definitivně nic nepřinesla," konstatoval Bielig.
Největší obavy dealerů vozů plynou z toho, že v případě insolvence automobilky by zcela skončily veškeré podpory prodeje Opelu, a to i v případě již dodaných vozů.
"To by mnohým prodejcům zlomilo vaz," avizují prodejci. Podle Autowoche činí podpora na jedno nové auto 600 až 1800 eur.
Krátce po třetí hodině začala v Bruselu jednání ministrů průmyslu členských zemí EU.
"Žádná tady rozhodnutí nepadnou," řekl podle německých médií organizátor setkání Günter Verheugen, podle něhož půjde spíše o výměnu informací. Zástupci GM se bruselského setkání nezúčastní.
O páteční schůzku usilovala zejména Belgie, která se vzhledem k velkému německému a britskému tlaku obává o osud pracovníků továrny Opelu v Antverpách.
Jednání německé vlády a dalších zástupců v kancléřství bylo odloženo o dvě hodiny a pokračovat by znovu mělo od 18:00. Ani jedna ze stran zřejmě nechce ustoupit a tak marně hledají východisko, které by zachránilo automobilku před krachem.
Zdá se, že jednání o Opelu dostanou svěží vítr. Podle agentury Reuters s odvoláním na zdroje blízké jednání se General Motors dohodl na podmínkách s kanadským dodavatelem autodílů Magna.
Obě strany nyní dolaďují memorandum porozumění, které bude sloužit jako základ pro žádost o překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy eur a také záruka řešení, které ochrání Opel před věřiteli v případě, že mateřský koncern GM skončí v bankrotu podle Kapitoly 11.
"Hrubá dohoda byla dosažena. Cílem je nyní doladit co nejvíce detailů předtím, než s nimi předstoupíme před vládu (Angely Merkelové) podepsat memorandum o vzájemné dohodě," uvedl zdroj agentury Reuters.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist