Nové dopravní stavby nebudou. Nové části dálnice D3 nebo rychlostní komunikace R35 stát kvůli nedostatku financí zatím nepostaví.

V bezprostředním ohrožení je i dokončení dálnice D47. Řada obcí také nemůže počítat s vybudováním obchvatů. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka se nezačne stavět 11 projektů, které mohly být zahájeny. "Chybí peníze na soubor 35 rozestavěných staveb a na 11 staveb," dodal.

Ministerstvo dopravy a jeho investorské organizace budou v nejbližším období jen dohlížet nad realizací a dokončením již zahájených dopravních staveb. ČTK to řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka. Ministru dopravy Gustávu Slamečkovi se nepodařilo přesvědčit ostatní ministry, aby na dopravní stavby přidali desítky miliard korun.

Vláda v pondělí schválila rozpočtové rámce na další léta, fond dopravy by měl příští rok dostat ze státního rozpočtu zhruba 36 miliard korun. Slamečka chtěl po vládě téměř dvakrát tolik. Vláda ale fondu dopravy nic nepřidala, a naopak nakázala při výstavbě dálnic a silnic nebývale šetřit.

České dálnice jsou drahé

Podle ministra financí Eduarda Janoty se ceny českých dálnic vymykají standardům v okolních zemích. "Vláda chce zlevnit výstavbu a my jako ministerstvo to vítáme. Je to ve shodě s kroky, které jsme oznámili před časem," uvedl Hanzelka.

Ministerstvo by mělo podle vlády přehodnotit normy týkající se dálnic, omezit budování tunelů a mimoúrovňových křižovatek nebo zahájit jen minimální nezbytné množství nových projektů.

Ministerstvo nyní zvažuje změnu do budoucna týkající se právě kritizovaných nákladů na rychlostní komunikace. Místo "déček" by se měli stavět jen "erka". Po obou typech komunikací se dá jezdit rychlostí 130 kilometrů. Zásadní rozdíly jsou však dva: Dálnice je podle norem o zhruba dvanáct procent širší než rychlostní komunikace a musí na ní být nižší stoupání. Přesto ceny za jeden kilometr se mohou lišit až čtyřnásobně.

Dozvuky dob minulých

Zvýšenou potřebu peněz vysvětluje Slamečka velkou rozestavěností a kumulací finančních problémů z minulých let. Podíl takzvaných národních zdrojů se navíc neustále snižuje, z téměř 60 miliard v roce 2007 na nynějších 36 miliard. Ohroženy jsou tak především stavby, které platí český státní rozpočet.

"Půjdeme asi tou cestou, že se nebudou zahajovat nové stavby a budeme se soustřeďovat na dokončení stávajících," uvedl Hanzelka. Zároveň připomněl, že základní síti českých dálnic stále chybí zhruba 1000 kilometrů. Ministerstvo prý ale zatím "nechce jít cestou zakonzervování současných staveb", ačkoliv tím ministr hrozil.

Podle Slamečky bude Ředitelství silnic a dálnic příští rok chybět až 50 miliard korun. Při současném výdajovém rámci, kde je zmíněných 36 miliard, zbude ŘSD po odečtení takzvaných mandatorních výdajů na investice zhruba miliarda. Již dříve uvedl Slamečka, že je v ohrožení asi 300 projektů.

Jde pouze o peníze z českého státního rozpočtu, další příjmy fondu tvoří peníze z Evropské unie a úvěry od Evropské investiční banky. Celkem by měl fond dopravy příští rok hospodařit s 84 miliardami, podobně jako letos.